אחד השלבים הראשוניים בכל פרויקט קידום אתרים אורגני הוא ביצוע אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) והתאמת עמודי האתר למנועי החיפוש.
חברת Raven אשר מתמחה בפיתוח כלים לקידום אתרים, פרסמה בימים האחרונים דו"ח מקיף אשר מציג את בעיות האופטימיזציה הנפוצות ביותר בעמודי האתרים (On-Page בלבד) שנסקרו על ידה.
הדו"ח מתבסס על יותר מ – 200 מיליון עמודים שנסרקו ו – 4 מיליארד שגיאות אופטימיזציה שנמצאו בעמודים אלה. כל שגיאות האופטימיזציה השפיעו בצורה כלשהי על רמת הנראות, הסריקה, האינדוקס והדירוג הסופי של עמודים אלה בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש.
בעיות האופטימיזציה(On-Page) הנפוצות ביותר ברשת לשנת 2015 על פי המחקר של Raven Tools
אופטימיזציית תמונות ( ALT ו –TITLE)
לפי הדו"ח של Raven Tools, שילוב תמונות באתר ללא מאפייני alt ו –title היא בעיית האופטימיזציה הנפוצה ביותר ברשת. כ – 78% מהעמודים שנבדקו בדו"ח, הכילו בעיות הקשורות לאופטימיזציית תמונות.
לפי נתונים מ – 2010, מידי יום יש יותר ממיליארד חיפושים בגוגל תמונות (סביר להניח שהנתון הזה גבוה יותר בשנים האחרונות). כתוצאה מכך, מיקום גבוה במנוע חיפוש התמונות של גוגל מגדיל את הסבירות שגולשים יגיעו אל האתר שלך לאחר חיפוש תמונה רלוונטית לתחום העיסוק שלך.
למרות ההזדמנויות הרבות, אופטימיזציה לתמונות היא עדיין משאב בלתי מנוצל עבור הרבה מאוד אתרים ברשת. בממוצע כל אתר שנבדק ב – Raven Tools הכיל:
- 2,487 מקרים בהם המאפיין title היה חסר.
- 1,153 מקרים בהם מאפייני התמונה היו חסרים (alt ו –title).
- 32 מקרים בהם הקישור לתמונה היה שבור לחלוטין.
גוגל משתמשת במאפייני alt ו –title על מנת לפענח את משמעות התמונה במהלך האינדוקס שלה ולדרג אותה בתוצאות החיפוש הרלוונטיות. קישורים שבורים לתמונות מתבטאים בעיקר בחווית משתמש לקויה אשר יכולה לגרום למצב בו האתר יהיה מדורג במיקום נמוך יותר בתוצאות החיפוש.
אם תמונות מהוות חלק משמעותי באתר שלך (תחומים לדוגמא, צלמים, מעצבים, מעצבי פנים, חנויות וירטואליות וכדומה), אופטימיזציה לתמונות היא בגדר חובה – אם לא, סביר להניח שאופטימיזציה לתמונות היא לא הנקודה החשובה ביותר עבורך.
גוגל אנליטיקס (Google Analytics) הוא מונופול בתחום המעקב
למרות שזו לא בעיית On-Page, הדו"ח של Raven Tools מציין כי 83.13% מהעמודים שנסרקו הכילו את קוד המעקב של גוגל אנליטיקס (Google Analytics).
גוגל היא לא רק מונופול בשוק החיפוש הישראלי, אלא גם מונופול עולמי בתחום ניתוח פעילות הגולשים באתר עם גוגל אנליטיקס (Google Analytics). הסיבה המרכזית לכך היא שגוגל אנליטיקס (Google Analytics) מופץ בחינם לכל בעל אתר שמעוניין להשתמש בו (ללא הגבלת דומיינים או תנועת גולשים). כמובן שכשמדברים על גוגל (או בכלל על כל חברה מסחרית אחרת), לחינם יש מחיר כלשהו – כאן מדובר בפרטיות המידע.
גוגל עוסקת באיסוף מידע, סידור מחדש ומוניטיזציה שלו בדרכים שונות. מקדמי אתרים ובעלי אתרים כאחד מודאגים מהאפשרות שגוגל משתמשת במידע הסודי שנאסף באנליטיקס כנגדם (חווית משתמש לקויה, באונס רייט גבוה וכדומה). לעומת זאת, גוגל ממשיכה לטעון בתוקף כי היא לא משתמשת בנתונים שנאספים על ידי גוגל אנליטיקס (Google Analytics) לדירוג אתרים בתוצאות החיפוש שלה. היא אפילו דאגה לשלוח את מאט קאטס שיצור על זה סרטון ויראלי ב –Google Webmaster Tools 🙂
תוכן משוכפל באתרי אינטרנט
מפתיע לגלות שעדיין יש בעלי אתרים שלא הפנימו את הביטוי "התוכן הוא המלך" ועדיין ממשיכים להעתיק או לשכפל עמודי תוכן שלמים באתר שלהם. כ – 49% מהעמודים שנסרקו הכילו תוכן משוכפל או כמות מילים נמוכה במיוחד.
בנוסף, Raven Tools מצאו שבעקביות תגית ה- Mata Description מכילה תוכן משוכפל (כנראה אותו תיאור של עמוד הבית שמשוכפל בהנאה לכל שאר האתר).
- 29% מהעמודים הכילו תוכן משוכפל.
- 22% מתגיות ה –Title של האתר היו משוכפלות.
- 20% מהעמודים לא הכילו מספיק תוכן מקורי (כמות מילים נמוכה במיוחד).
- 17% מתגיות ה- Mata Description היו משוכפלות.
החל מ – 2011, גוגל מטפלת בתופעות של תוכן משוכפל באמצעות עדכון גוגל פנדה אשר משוחרר בכל שנה ומסנן או מדרג מחדש תכנים משוכפלים באינדקס התוצאות שלה.
אתר ממוצע בבדיקה של Raven Tools הכיל כ – 71 עמודים שהכילו תוכן משוכפל מאתרים אחרים (קטעי טקסט שלמים, עמודים ריקים, תקצירים מפוסטים בבלוג וכדומה).
כמו כן, בממוצע כל אתר הכיל כ – 48 עמודים שלא הכילו מספיק תוכן מקורי (קנה מידה של מתחת ל -250 מילים). בדרך כלל, מבחינת מנועי החיפוש עמודי תוכן ארוכים מצביעים על איכות ומאפשרים למנועי החיפוש להבין את ההקשר הנכון שלהם. לפי מחקרים שהוצגו בעבר, העמוד הראשון במנועי החיפוש מכיל בממוצע תוצאות בעלות כ – 2000+ מילים.
תגיות Meta Description חסרות בעמודי האתר
כ – 34% מהעמודים שנסרקו לא הכילו תגיות Meta Description בכלל. אופטימיזציה של תגיות Meta יכולה לשפר במיידי את מיקומי ואחוזי הכניסה לאתר.
- 61% מתגיות ה – Meta Description היו ארוכות או קצרות מידי (תגית תקנית היא באורך של 50-156 תווים).
- 34% מהעמודים לא הכילו תגיות Meta Description בכלל.
- 17% מתגיות ה – Meta Description היו תגיות משוכפלות או יותר מידי דומות לתגיות אשר מופיעות בעמודים אחרים.
- 25% מכותרות ה – Title היו ארוכות או קצרות מידי (כותרת תקנית היא באורך של 10-70 תווים).
- 22% מכותרות ה – Title היו כותרות משוכפלות.
ניתן להשתמש בתגיות Meta Description כהדגשה נוספת של מילת המפתח בתוכן האתר וקריאה לפעולה בתוך תוצאות החיפוש. בדרך כלל, מנועי החיפוש יציגו את תוכן התגית כמו שהוא (למרות שאם הוא לא רלוונטי, הם רשאים להציג קטע רלוונטי מתוך העמוד). במידה והתגית חסרה, מנוע החיפוש יציג בצורה אוטומטית קטע (Snippet) מתוך העמוד הרלוונטי.
שילוב Schema רלוונטי באתר
80% מהעמודים שנסרקו לא הכילו קוד Schema רלוונטי לאתר.
מיקרו דאטא (Schema) הוא קוד אשר עוטף טקסט באתר, מעניק לו משמעות ומשולב בתוצאות החיפוש הרלוונטיות. טקסט שניתן לעטוף באמצעות קוד Schema הוא שם העסק, שעות פעילות העסק, כתובת העסק, טלפון, מתכונים, ביקורות, אירועים, מוצרים וכדומה.
לדוגמא, באתר Signup יישמנו Schema מסוג LocalBusiness אשר מתאימה לאתרים עסקיים, לאחר אימות של הקוד בכלי של Structured Data Testing Tool מנועי החיפוש מקבלים את הנתונים הבאים:
למרות שמיקרו דאטא (Schema) הוצג כבר בשנת 2011, רק 20% מהמשווקים אימצו ויישמו אותו באתרים המקודמים על ידם. החשש העיקרי מצד בעלי האתרים הוא שגוגל יציגו את המידע בתוך תוצאות החיפוש ובכך יגרמו לגולש לוותר על הכניסה לאתר (בדיוק מה שקורה בפועל בחיפוש אחר תאריכים, זמני טיסות, מתכונים, חדשות וכדומה).
בעיות בשילוב קישורים שבורים או קישורי Nofollow
בבדיקה של Raven Tools נמצאו בכל אתר בממוצע יותר מ -300 בעיות הקשורות בקישורים, כאשר הנפוצות הן:
- 181 בעיות עם קישורים שלא הכילו Anchor או Alt (כ – 64% מהם קישורים פנימיים ו – 36% מהם קישורים חיצוניים).
- 91 קישורי Nofollow (כ – 66% מהם הפנו לקישורים פנימיים ו – 34% מהם הפנו לקישורים חיצוניים).
- 23 קישורים שבורים באתר (כ – 52% מהם קישורים פנימיים ו – 48% מהם קישורים חיצוניים).
קישורים הם הבסיס לדירוג עמודי האתר בגוגל וכל קישור חיצוני לאתר משפיע על איכות האתר בעיני גוגל. קישורים חיצוניים מכתבות, בלוגים או מתחרים הם חשובים ומהווים הצבעה חיובית לאתר, אך קישורים פנימיים חשובים לא פחות בעיני מנועי החיפוש.
בעבר כבר כתבתי על שילוב קישורים פנימיים באתר ועל כך שרוב מקדמי האתרים מתרכזים בהשגת קישורים חיצוניים ובדרך מפספסים הזדמנויות קלות להגדלת כמות הקישורים מתוך התוכן הקיים או החדש באתר (בהנחה שהאתר מתעדכן מפעם לפעם).
איך ליצור תוכנית עבודה לתיקון בעיות אופטימיזציית On-Page באתרך או באתרי הלקוחות שלך?
המחקר של Raven הוא מעולה להדגשת והצפת הבעיות הנפוצות באופטימיזציה של אתרי אינטרנט בשנת 2015. אך חשוב מכך, הוא חושף בפניך הזדמנויות בהן אתה יכול לייצר יתרון אמיתי על פני המתחרים בנישה שלך.
ככל שהאתר מדורג במיקום גבוה יותר בגוגל הוא מקבל יותר תנועת גולשים, מייצר יותר פניות רלוונטיות ומייצר לך יותר הכנסה. נקודה זו מתחדדת עוד יותר כאשר מגלים שכ- 71.33% מהגולשים בודקים אך ורק את התוצאות בעמוד הראשון מבלי לבדוק את התוצאות בעמודים הבאים. כתוצאה מכך, מקום ראשון בגוגל לא רק מייצר לך יותר כניסות, פניות והכנסה אלא גם מבטיח את החלשות המתחרים בנישה שלך – שיווק בגוגל זה משחק סכום אפס בו יש מנצח בודד!
על מנת לתקן את בעיות האופטימיזציה באתר שלך, מומלץ ליצור תוכנית עבודה אשר מורכבת מ – 3 שלבים עיקריים:
- סריקה ראשונית – סריקה ראשונית של האתר באמצעות כלי יעודי (עדיף על פני סריקה ידנית אשר ניתן לפספס בה נקודות חשובות) והצפה של הבעיות הרלוונטיות לך.
- תעדוף ותיקון הבעיות – תעדוף ותיקון הבעיות בהתאם לתקציב/זמן הקיים.
- מעקב שוטף – ביצוע מעקב שוטף על פעילות האתר (למשל, מידי 3 חודשים).
בניית תוכנית עבודה ל – SEO דורשת ידע, ניסיון וזמן. בכל מקרה, מומלץ להקפיד על הנחיות גוגל למנהלי אתרים (למרות שבכל מה שקשור להונאות קישורים, כהגדרת גוגל, אני לא ממש מסכים – והעובדות מראות מציאות אחרת לחלוטין) ולא להתפתות לקיצורי דרך אשר עלולים להשפיע לרעה על מיקומי האתר (במיוחד כאשר עובדים על אתרי לקוחות).
בדרך כלל, קבלת תנועה גולשים מגוגל לוקחת זמן כתוצאה מתהליכי SEO מורכבים יותר או פחות. עם זאת, באמצעות שיפור בעיות האופטימיזציה הקיימות באתר ניתן להשיג בפרק זמן קצר שיפור דרמטי בתוצאות החיפוש וליהנות מתנועת גולשים יציבה לאורך זמן.
כמו תמיד, אשמח מאוד אם תשתף אותי ואת הגולשים בתובנות שלך על הנושא – פרסם את התגובה שלך בהמשך פוסט זה.
מאמר בהחלט מקיף שמעורר את כולם לשים יותר לב לעמודים המקודמים
ולא רק לינקים לינקים לינקים (לא שזה מזיק…)
יופי של פוסט, נהניתי מאוד עידן. יישר כוח
מחקר מעניין ומחכים בהחלט אבל לעניין בעיות הקישורים, יש לי הסתייגות מסוימת. הבדיקה מצאה איקס קישורים בלי טקסט עוגן ואיקס קישורים שהם NF.
אם אנחנו מתיימרים להגיד שצריך לבנות קישורים בצורה טבעית, אז הנה לנו דוגמה מצוינת כיצד אנשים מקשרים בטבעיות – בלי טקסט עוגן ולעתים עם NF.
אולי זו בדיוק המתכונת שכן צריך לקיים כדי לשמור על טבעיות בקישורים? כי המחקר מסיק שהמתכונת הזו היא הבעייתית דווקא… ובנקודה הזו אני חולק על דעת המומחים.
עמית, ההתייחסות שלהם בנוגע לקישורי NoFollow היא בעיקר לקישורים פנימיים. הטענה שלהם שאסור להשתמש בקישורי NoFollow לעמודים פנימיים באתר מכיוון שאם אתה לא סומך על העמודים שלך – מה יגידו מנועי החיפוש 🙂 – בנוגע לקישורים חיצוניים, הם מציינים שזו לא שגיאת אופטימיזציה אלא אם זה נעשה בטעות.
בקשר לאנקורים, זה פועל יוצא של מחסור באופטימיזציה לתמונות, כאשר אתה לא שם ALT או TITLE ומקשר את התמונה, אין לה גם אנקור.
צודק 🙂