משחק סכום אפס הוא מונח הקשור לתורת המשחקים ובו צד אחד מאוזן על חשבון הפסדו של הצד השני – סכום הרווח וההפסד של שני הצדדים הוא אפס מכיוון שהרווח של צד אחד הגיע על חשבון ההפסד של הצד השני.
אם נבחן את התיאוריה הנ"ל על שיווק במנועי חיפוש נגלה שבמצב הקיים, סביר להניח שאני ניצחתי ואתה הפסדת – או להיפך, אתה ניצחת ואני הפסדתי.
שיווק מסורתי לא יכול להיות משחק סכום אפס
שיווק מסורתי ברדיו, טלוויזיה או בעיתונות הוא אף פעם לא משחק סכום אפס וזאת מכיוון שגם אם מתחרה אחד רוכש את כל המודעות בעיתון מסויים, תמיד המתחרה השני יוכל לפרסם בעיתון אחד או לפנות לערוצי שיווק אחרים.
מצב כזה מוביל את המתחרים לבצע שיפור באיכות המוצר/השירות ושיפור בקריאטיביות של הפרסום (ככל שהקמפיין יהיה יותר יצירתי, המתחרה יוכל לקבל ממנו יותר ערך).
כמובן שעולם העסקים הוא סוג מסויים של משחק סכום אפס, אם אני מרוויח לקוח, אתה מפסיד אותו – ההבדל המהותי הוא שהחשיפה ששנינו מקבלים בהנחה ששני הקמפיינים דומים, מאפשרת לנו ליצור מצב של תיקו.
כיום, המודל הכלכלי והמבנה של מנועי החיפוש לא מאפשרים זאת יותר או שאני אנצח אותך או שאתה תנצח אותי !
מקום ראשון בגוגל – שווה הרבה יותר מרק כניסות..
על פי מחקרי עבר שבדקו את התפלגות הגולשים בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל אפשר לראות כי התוצאה הראשונה מקבלת יותר מ -50% מהתנועה, התוצאה השניה קצת יותר מ – 13% והמספרים יורדים ככל שיורדים במיקומים…
המקומות האחרונים זוכים להרבה פחות כניסות כאשר עמוד התוצאות מכיל תוצאות חיפוש מקומיות, תוצאות מגרף הידע של גוגל, תוצאות קרוסלת הידע של גוגל ואלמנטים אחרים.
מקום ראשון בגוגל לא מבטיח רק הרבה מאוד כניסות לאתר (שיכולות להיות מתורגמות להכנסה לא מבוטלת) אלא גם הבטחה שרוב הגולשים לא יגיעו למתחרים שלך ! – בשביל להבין את הנושא טוב יותר, המצב דומה לכך שערוץ 2 יציעו למחסני חשמל פרסומת שמבטיחה ש – 50% מהלקוחות שרוצים לקנות טלוויזיה יכנסו לחנות שלהם, בנוסף, מתוך אלה שיכנסו לחנות, רובם לא יבדקו את המתחרה שנמצא בחנות שלידם.
כתוצאה ממצב זה, בעלי עסקים ומקדמים כאחד, מובלים לסיטואציות בהן :
- מאמצי השיווק מתרכזים ב – 1-3 ביטויים מרכזיים – ישנם בעלי עסקים/מקדמים אשר מתרכזים בקידום של 1-3 ביטויים בלבד. כאשר האתר נמצא במקום הראשון/שני, החיים יפים – אך, כפי שניתן לראות מספיקה ירידה למקום ה – 7 בשביל להתחיל ולשמוע ש"הקידום לא עובד".
- מאמצי השיווק מתחלקים בין הלקוחות לגוגל – כאשר מדובר במשחק סכום אפס, אנחנו לא באמת משווקים ללקוחות שלנו, אלא אנחנו מחלקים את הזמן שלנו בין הלקוחות לגוגל. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא שלקוח שואל האם אלמנט X ידידותי לגוגל או לא ? – לעיתים, מומלץ להשאיר אלמנטים גם אם הם לא ידידותיים לגוגל אך משרתים את הלקוחות האמיתיים שלנו.
- לפעמים משתלם יותר לשחק בצורה לא הוגנת – מקום ראשון בגוגל דורש הרבה מאוד עבודה ביצירת אתר איכותי, ביצירת תוכן מקורי ובהצעת מוצר/שירות מצויין. אך, אפשר גם לשחק בצורה לא הוגנת ולזייף מדדי איכות באמצעות קניית קישורים, באמצעות דחיסת מילות מפתח ויצירת תוכן באיכות ירודה באמצעות כלים אוטומטיים – לצערנו, לפעמים משתלם יותר לשחק בצורה לא הוגנת עד שגוגל תופסת אותך ואז להתחיל הכל מחדש.
איך תוכל לפרוש מהמשחק ?
התשובה פשוטה, נסה לגוון את מקורות התנועה שלך ולבצע ניהול סיכונים לאתר שלך.
מבחינת קידום אורגני, אל תסתמך על מיקום נוכחי בביטוי X,Y או Z ונסה להופיע בכמה שיותר ביטויי זנב ארוך – אם אחוז גדול מהתנועה שלך מגיעה מ – 2-5 ביטויים, המצב לא תקין ואתה תושפע מאוד מתנודות ומעדכונים בגוגל.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא בתגובות לפוסט זה.
אחלה מאמר אחי.. אוהב את המאמרים מהסוג הזה
בסופו של דבר ה- WIN היחידי כאן הוא לגוגל שלאט לאט טורף את כל הקלפים..
מאמר טוב ובהחלט מסביר את העניין – יותר ללקוחות קידום מאשר למקדמים.
צריכים להבין שחייבים ללכת על יותר זנב ארוך (חכם) ואל רק 2-3 מילות בוננזה.
גוגל משחק עם כולם וחבל להיות תלוי בקריזות על מילה כזו או אחרת.