מקדמי אתרים, בעלי עסקים ומשווקי אינטרנט בכלל מחפשים בכל פעם מחדש תשובה לשאלה, כמה שווה המקום הראשון ?
אם הם באמת טובים, הם שואלים את עצמם את השאלה, כמה שווה עליה ממקום X למקום Y – השווי הוא בכמות הגולשים, הפניות וההמרות. בשביל למצוא את התשובות לשאלות האלה, אנחנו חייבים לקבל נתונים ממחקרים, מנועי החיפוש ומשתמשים.
מחקרים בנושא התפלגות הלחיצות בתוצאות מנועי החיפוש
נכון להיום, ישנם 3 מחקרים ונתונים שקיבלו "אישור רשמי" מקהילת ה – SEO אשר שופכים מעט אור על תוצאות החיפוש והתפלגות המשתמשים בתוך תוצאות אלה :
- דליפת הנתונים של AOL בשנת 2006 – בשנת 2006, נתוני החיפוש של AOL דלפו לרשת. נתונים אלה הכילו יותר מ – 30 מיליון שאילתות חיפוש אשר הוקלדו על ידי יותר מ – 600,000 משתמשי AOL.
- מחקר Eye-Tracking של אוניברסיטת Cornell – בשנת 2004 Laura Granka, Geri Cay ו – Thorsten Joachims ערכו מחקר על התנהגות משתמשים עם דגש על התנהגות המשתמשים במנוע החיפוש של גוגל. המחקר השתמש בטכנולוגיה של Eye-Tracking למעקב אחר התפלגות הקליקים ותשומת הלב שכל סטודנט העניק לתוצאות החיפוש.
- מחקר BrandSoftech – תוכנה אשר פותחה על ידי BrandSoftech איפשרה להם לעקוב משתמשים באתרי הימורים. התוכנה עקבה אחר 63 אתרי הימורים אשר הופיעו ביותר מ – 29,300 שאילתות וקיבלו יותר מ – 5,300 כניסות – בזמן הכניסה, התוכנה בודקת את מיקום האתר ומציגה את הנתונים שלה בנושא.
על ידי צפייה בתוצאות של המקורות הנ"ל, ניתן לראות שיש הבדל משמעותי בכמות הלחיצות שהאתר הראשון מקבל לעומת כמות הלחיצות שהאתר השני, החמישי או העשירי מקבל.
שלושת המקורות מציגים תוצאות שונות ולכן בשביל להגיע לתוצאה הקרובה ביותר למציאות, כדאי לעשות ממוצע בין שלושתם כך שיוצגו נתונים כמה שיותר קרובים לאמת. בצורה זו, מקום ראשון מקבל 45.4% מהתנועה, מקום שני מקבל 15.6% מהתנועה, מקום שלישי 10% מהתנועה וכך הלאה..
כמובן שגם ממוצע זה הוא לא מדע מדוייק אשר נכון ב – 100% מהמקרים, מאוחר יותר תראה מקרים שונים אשר משפיעים על כמות התנועה בצורה ישירה.
מה אפשר לעשות עם נתוני התפלגות הגולשים בתוצאות החיפוש ?
המטרה היא לקבל הערכה לשווי של אתר מסויים במילת מפתח מסויימת מבחינת כמות הגולשים, הפניות וההמרות. ניתן להשתמש במידע הנ"ל בשביל להבין 2 דברים :
- כמות הכניסות שאתה צפוי לקבל לאחר שתשיג את המיקום 10, 5 או 1 במילת מפתח כלשהי.
- כמות הכניסות שאתה צפוי להרוויח או להפסיד במהלך עלייה או ירידה בתוצאות החיפוש האורגניות.
לדוגמא, כלי מילות המפתח של גוגל טוען כי עבור הביטוי "קידום אתרים" יש כ- 74,000 חיפושים מקומיים מידי חודש. כמות זו כוללת בתוכה גם את התפלגות הגולשים על תוצאות החיפוש הממומנות, אם נסיר כ- 25% ~ מהכמות נישאר עם 55,500 חיפושים מידי חודש.
כעת ניתן לחשב את כמות הכניסות לפי מיקום כך שהמקום הראשון יקבל 25197 גולשים, המקום השני 8658 גולשים והעשירי 1498 גולשים. לאחר שיש לנו את כמות הכניסות ניתן לחשב ROI (על פי אחוז המרה קיים), צפי לעליה/ירידה ברווחים ועוד נתונים עסקיים אחרים.
כפי שניתן לראות כאשר ההבדלים הם כאלה גדולים, מקום ראשון בגוגל שווה הרבה מאוד ולכן זה לא מפתיע שכולם רוצים, שואפים ופועלים בשביל להגיע אליו.
פגמים עיקריים בחישוב התפלגות הגולשים בתוצאות החיפוש
לצערנו, ישנם כמה פגמים עיקריים אשר משפיעים על יכולות החיזוי שלנו. פגמים אלה מתייחסים לתוצאות החיפוש ולהתנהגות הגולשים בהם.
אנשים משתמשים במנוע החיפוש גוגל למספר צרכים עיקריים :
- חיפוש מידע – כאשר גולשים מחפשים מידע כללי ברשת על נושא מסויים, הם נוטים להקליק על כמות גדולה של תוצאות בעמוד הראשי (החלוקה בין התוצאה הראשונה לעשירית, היא פחות או יותר שווה).
- ניווט – ככל שעובר הזמן, אנשים הופכים את מנוע החיפוש לכלי ניווט באינטרנט. בדרך כלל, התוצאה הראשונה תקבל חלק משמעותי של הכניסות (מעל 90% מהחיפושים). נפוץ בעיקר בכל הקשור להקלדת שמות או כתובות של אתרים ברשת.
- קנייה – תהליך הקניה משלב בתוכו גם תהליך של חיפוש מידע. עם זאת לפי מחקרים שבוצעו הוא מתנהג בצורה שמתאימה יותר לפרופיל שהוצג קודם לכן ובמילות מפתח מסוג זה ניתן לבצע את החיזוי הטוב ביותר.
חוץ מהתנהגות הגולשים, ישנן בעיות אשר נובעות מתוצאות החיפוש המשתנות בגוגל.
גוגל כבר מזמן לא מציג תוצאות חיפוש פשוטות אשר מורכבות מתוצאות חיפוש אורגניות וממומנות. היום ניתן למצוא במנוע החיפוש, תוצאות וידאו, תוצאות תמונה, מפות, תוצאות לוקאליות, חדשות מתפרצות, רשתות חברתיות, כפתור גוגל +1 ועוד שלל הפתעות – תופעה זו יוצרת מצב בו גולשים נוספים "הולכים לאיבוד" בדרך.
בנוסף לתוצאות חיפוש מורכבות יותר ישנו אלגוריתם נוסף אשר מבצע התאמה אישית של תוצאות חיפוש וגורם לכך שתוצאות החיפוש יסודרו בסדר שונה אצל כל משתמש. כמובן, שהתאמה אישית גורמת לכך שהתפלגות הגולשים הצפויה תהיה אפילו פחות אמינה.
אם כך, מה עושים בשביל להעריך את כמות הגולשים האורגנית שניתן לקבל בתוצאות החיפוש של גוגל ?
לפי דעתי, כדאי להשתמש בתבנית הנ"ל ולבצע הפחתה של כ – 30%-50% מהתוצאה המתקבלת. הפחתה זו תשקף גולשים שמובלים לתוצאות חיפוש ממומנות, מותאמות אישית או מורכבות יותר.
בנוסף, כדאי להבין (ויותר חשוב להבהיר זאת ללקוח) שלא מדובר פה בניסוי מדעי אשר נכון ב – 100% מהמקרים אלא בצפי בלבד. התפלגות הגולשים בתוצאות החיפוש מושפעת ממספר רב של גורמים משתנים אשר לא תמיד ידועים לנו ואין לנו שליטה עליהם ב – 100% מהמקרים.
אשמח לשמוע את דעתך בנושא, אל תהסס לרשום אותה כאן למטה.
בנוסף, אם אתה עדיין לא רשום לעדכונים מהבלוג, הרשם עכשיו על ידי לחיצה כאן, הזנת כתובת הדואר האלקטרוני ואימות שלה על ידי לחיצה על הקישור האישי שישלח אליך.
אהבתי מאוד את החשיבה שהצגת במאמר.
אני מאמין שכדאי לבדוק את כמות החיפושים לכל ביטוי שמקדמים באתר.
פוסט מעניין, תודה.
לדעתי לטווח הרחוק התפלגות הקליקים בתוצאות רק תקטן כי גוגל מוסיפים כל הזמן דברים נוספים לתוצאות החיפוש.
רם, אני מסכים איתך לגמרי.
גם רשמתי את זה במאמר, לאורך זמן וככל שתוצאות החיפוש יהפכו למורכבות יותר ויותר וההתאמה האישית תגדל כמות הלחיצות האורגנית תהיה נמוכה יותר.
כמובן, חשוב להזכיר שנכון להיום קידום אורגני היא השיטה הרווחית ביותר מבחינת ROI ולכן סביר להניח שגם בעתיד היא תשאר כזו.
השאלה שהתייחסת אליה חשובה ומעניינת,
יש שאלה נוספת משלימה שחייבים להתייחס אליה –
האם יש הבדלים בהמרות של גולשים שהגיעו מהתוצאה הראשונה לבין אלה שהגיעו מתוצאות נמוכות יותר?
יתכן מאוד שאם אני מחפש מידע או שירות, אני לא אקנה אותו מהראשון שמציע לי (תוצאה ראשונה בגוגל), אלא רק לאחר שאספתי מספיק מידע וקיבלתי החלטה, וזה יכול להיות דוקא כשאני נמצא באתר במיקום נמוך.
ברור שיותר תנועה = יותר המרות, כנראה שזה לא ביחס ישר.
כמו כן, הנישה של האתר מאוד משפיעה על התנהגות הגולשים.
ליאור, האמת שאני לא יודע את התשובה לשאלה ששאלת, רציונלית נראה לי שגם יהיה קשה מאוד לספק תשובה. הסיבה לכך היא שבשביל לדעת את זה אתה חייב לשלוט בכל תוצאות החיפוש, שהאתרים יהיו דומים עד כמה שניתן מבחינת מבנה/תכנים/חוויה ושכל המידע המכירתי שלהם יהיה חשוף בפניך.
יש לי כמה נישות בישראל שאני שולט כמעט בכל תוצאות החיפוש האורגניות בביטויים מסויימים (5-7 תוצאות של אתרים ששייכים לי וממותגים אחרת), מהניסיון שלי אני יכול להגיד שככל שהאתר נמצא בתוצאה גבוה יותר הוא מייצר יותר עבודה (לידים/רכישות).
פוסט מקצועי, אהבתי לקרוא 🙂
אני רוצה לציין כמה דברים:
1) כותרת ותיאור העמוד יכולים להשפיע על כמות הכניסות.
2) בתחומים כמו מנעולן למשל, יכול להיות שלמקום 6 תהיה יותר עבודה ממקום 1. מקום 6 הוא אותו אחד שנותן שירות באזור המרכז, ומקום 1 מספק שירות רק בב"ש…
3) עוד לגבי תחומים שבהם עורכים סקר שוק, כמו שיפוצים למשל, למקום 5 אולי יהיו פחות כניסות ממקום 1, אך הרציניים עוברים יותר מאתר או 2, על מנת להתרשם ולחפש חברות מתאימות לצרכים שלהם.
אורי,
1. אני מסכים איתך, זה משמעותי מאוד.
2. פה אתה נכנס כבר להמרות אשר מושפעות ממיקום, טיב השירות, אמינות וכדומה. בנוסף, אם אתה מאוד לוקאלי אין הגיון בקידום האתר בביטויים כלליים מאוד. כרגע זה המצב בישראל כי פה משום מה אנשים מחפשים פחות לוקאלי אבל המגמה נכנסת גם לפה, בעוד כמה שנים אני מניח שהמצב יהיה שונה לחלוטין.
3. אני לא כל כך מסכים איתך, יש הרבה "רציניים" שלא עושים סקר שוק מקיף מסיבות שונות. עובדתית ברגע שאתה למטה, אתה מגיע לפחות אנשים "רציניים יותר" או "רציניים פחות".
פוסט מעולה ומושקע מאוד.
זה אכן מסביר לא מעט דברים.
וכמובן מדגיש את החשיבות של מיקום גבוהה.
שיחקת אותה!
עוד פוסט יעיל ומועיל.
לדעתי, כמו שעידן ציין, סביר והגיוני שהתוצאה הראשונה מקבלת את מרבית ההקלקות אבל גם ברור שלא תמיד זהו חיפוש "על עיוור" או של "בעל מקצוע \ שירות" אלא יש הטיה של כמות ההקלקות על התוצאה הראשונה עכב חיפושים של שמות בתי עסק, חברות או אנשים.
ומחזק את ההערה של אורי שנכון שבתוצאות לא פעם התשובה השלישית או השישית יהיו רלוונטיות יותר מהראשונה ויימשכו את ההקלקה של אותו הגולש.
חיפוש "מנעולן" הוא בהחלט עם משמעות איזורית וכמובן חיפוש "רכבת ישראל" ברור והגיוני שיוביל להקלקה על התשובה הראשונה.