אם קראת את המאמר האחרון על Inbound Marketing (אם לא קראת, זה הזמן לעשות את זה..), הבנת שאתה חייב לנסות "ולהיכנס" כמה שיותר לראש של הלקוחות שלך.
על מנת שתוכל לעשות זאת בצורה יעילה, תצטרך לאפיין מספר פרסונות אשר יעזרו לך להבין טוב יותר מי הם הלקוחות, מה הם מחפשים, איפה אפשר למצוא אותם וכדומה – מאמר זה יסקור את הנושא ויתן לך מספר כלים שימושיים לאפיון מהיר.
מה היא פרסונה ?
פרסונה היא דמות אשר מייצגת קבוצת לקוחות אשר רלוונטית לאתר, למוצר או לשירות כלשהו. השימוש בפרסונות פותח על ידי אלן קופר, על מנת להאניש את המשתמשים ולהתחשב בהם בתהליכי האפיון, הכתיבה או השיווק.
בדרך כלל, פרסונה כוללת נתונים כמו שם מלא, תמונה, מקצוע, מין, גיל, השכלה, תמצית של פחדים, מטרות, תחביבים וכדומה. על ידי שימוש בפרסונות תוכל לזהות קבוצות משתמשים אשר רלוונטיות לך, ברוב המקרים מדובר על 2-7 פרסונות כאשר חלקן עיקריות וחלקן משניות.
בהתחלה, כל רעיון הפרסונות נשמע מעט מצחיק, אך אם מאפיינים אותן ברצינות ועם הרבה דימיון תוכל לראות כיצד פתאום אתה או הצוות שלך מתחילים לחשוב על האנשים האלה, מנסים לפתור להם את הבעיות ולתת מענה לצרכים האמיתיים שלהם.
איך לאפיין פרסונות שיווקיות בצורה נכונה ?
את רוב הפרסונות ניתן לאפיין על סמך 3 אלמנטים ברורים : חלוקה דמוגרפית, זיהוי צרכים מיידיים ויצירת פרופיל התנהגותי.
חלוקה דמוגרפית
על מנת לחלק את הפרסונות חלוקה דמוגרפית נכונה, עליך לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
- מי הם הלקוחות האידיאליים שלך ?
- במה הם עובדים ? מה התפקיד שלהם ?
- מה תחומי העניין שלהם ?
- איפה אני יכול למצוא אותם ?
- מה הרמה הטכנולוגית שלהם ?
על ידי חקירת מאפייני הלקוחות הקיימים שלך תוכל למצוא את סוגי הלקוחות הנפוצים אצלך. כמו שציינתי קודם לכן, סביר להניח שלעסק שלך יהיו מספר פרסונות, תן לכל פרסונה שם, תמונה, מקצוע ועדיפות (עיקרית/משנית).
זיהוי צרכים מיידיים
לאחר שתבצע חלוקה דמוגרפית של הפרסונות, תוכל לתאר את הצרכים, הפחדים והאתגרים שעומדים בפני כל פרסונה. בשלב זה, עליך לשאול את השאלות הבאות:
- מה הדבר שאותה פרסונה זקוקה לה ?
- מה הבעיה הגדולה ביותר שאותה פרסונה מנסה לפתור ?
- מה משפיע על אותה פרסונה ?
- מה המטרות שאותה פרסונה מנסה להשיג ?
בחינת הנתיב שעוברים המתעניינים בך עד שהם הופכים ללקוחות שלך היא דרך מצויינת להבנת המטרות, הצרכים והאתגרים שעומדים בפניהם.
יצירת פרופיל התנהגותי
השלב האחרון הוא ליצור פרופיל התנהגותי לכל פרסונה. בשלב זה אתה יודע מי הם ומה הם צריכים, כעת נסה להבין כיצד כל אחת מהפרסונות מתנהגת לפני ביצוע הפעולה שאתה מעוניין בה (קנייה, רישום, מילוי טופס). בשלב זה, עליך לשאול את השאלות הבאות:
- איזה מידע הפרסונה צורכת באינטרנט (מידע חינוכי, טרנדי וכדומה) ?
- האם המידע הוא טקסטואלי או ויזואלי ?
- האם הפרסונה מאתרת מידע ברשתות חברתיות, במנועי חיפוש או בבלוגים ?
- כיצד הפרסונה מעדיפה לצרוך את המידע ?
בסוף התהליך יהיו לך מספר פרסונות אשר תוכל להשתמש בהן על מנת לפתח תוכן רלוונטי, עמודי נחיתה מתאימים ואפילו להציע הצעות שיווקיות ממוקדות יותר.
חשוב לזכור שאפיון פרסונות תלוי בצרכים שלך, לכן אין תבנית שתתאים לכל אחד. עם זאת, הנה תבנית בסיסית שעשיתי לאחרונה ללקוח מסויים (PDF), יתכן שתרצה להסיר/להוסיף בהתאם לצרכים שלך.
כמו תמיד, אשמח לשמוע האם יש לך ניסיון באפיון פרסונות ? אם לא, האם נראה לך שתעשה בשיטה זו שימוש בקרוב ? אם כן, עד כמה זה עזר לך ? – שתף אותי ואת כולם בתגובות למטה.
אם יש לך שאלות על אפיון פרסונות, אתה מוזמן לשאול אותן באיזור השאלות והתשובות החדש ב – Signup. ניתן להירשם לאיזור באמצעות חשבון פייסבוק (מבלי למלא טפסים), אני ואחרים מחכים לשאלות שלך.
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
תודה רבה – פוסט מעניין,
אשמח לדעת:
היכן מגיב הפרסונה (רשתות חסברתיות, בלוגים, אתרים מקצועיים)?
היכן מפורסמים הוחומרים אותם הוא מפיץ?