Google Webmaster Tools (בעברית, כלי למנהלי אתרים) הוא אוסף של כלים מבית גוגל המיועד לעזור לך להבין טוב יותר את מצב האתר שלך במנועי החיפוש.
ביחד עם כלי מנהלי האתרים תוכל לקבל החלטות המבוססות על מידע מוצק במקום על תחושות, רגשות ומצבי רוח משתנים.
הוספת האתר למערכת Google Webmaster Tools
אם עדיין לא עשית זאת בעבר, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא להוסיף את האתר שלך למערכת Google Webmaster Tools. בשביל לעשות זאת, הרשם ל – Google Webmaster Tools באמצעות חשבון גוגל (חשבון ג'ימייל), עדיף באמצעות חשבון ג'ימייל שמקושר לחשבון האנליטיקס שלך.
במהלך הוספת האתר, המערכת תבקש ממך לאמת כי אתה בעל האתר. במידה ויש לך חשבון Google Analytics, ניתן לעשות זאת על ידי חיבור של Google Webmaster Tools ל – Google Analytics בצורה יחסית מהירה או להשתמש בדרכים אחרות כמו העלאת קובץ לחשבון האחסון של האתר, הוספת Meta Tag ייחודי לעמוד הבית של האתר או הוספת רשומת DNS לדומיין האתר.
לאחר אימות האתר, השלב הראשון בדרך לקבלת נתונים מהמערכת היא הוספת מפת אתר, XML Sitemap.
איך להוסיף מפת אתר (XML Sitemap) למערכת Google Webmaster Tools ?
כיום, רוב מערכות הניהול לא מגיעות עם מפת XML מובנת בתוכם. בשביל ליצור אחת כזו ניתן להשתמש בכלים כמו XML Sitemaps.
אם יש לך אתר שמבוסס על מערכת וורדפרס, החיים שלך קלים וניתן להשתמש בפלאגין שעושה זאת עבורך. אישית, אני משתמש בפלאגין בשם Google Sitemap Generator Plugin לאחר ההפעלה נוצרת מפת אתר דינמית תחת האתר שניתן לשלוח לכלי מנהלי האתרים של גוגל.
ניתן לצפות במפת האתר בכתובת : https://www.signup.co.il/sitemap.xml
לאחר שיש לך מפת אתר ניתן לצרף אותה לכלי מנהלי האתרים של גוגל תחת Site configuration –> Sitemaps –> Submit a Sitemap. ברגע שתוסיף את מפת האתר, תאלץ לחכות מספר ימים עד אשר המערכת תאסוף, תציג ותנתח את המידע שנמשך מהאתר.
תמונת מצב תחת Google Webmaster Tools
המסך הראשי (Dashboard) נותן תמצית קצרה של נתוני האתר החשובים כמו שאילתות חיפוש, קישורים נכנסים לאתר, בעיות סריקה, מילות מפתח ומצב מפת האתר של האתר שלך.
כל הנתונים המוצגים במסך הראשי מוצגים גם בתתי הקטגוריות של הכלי בדומה לגוגל אנליטיקס או כל כלי אחר.
תצורת האתר (Site Configuration) תחת כלי מנהלי האתרים של גוגל
לטעמי, תחת תצורת האתר המידע החשוב ביותר הוא הגדרת מפת האתר (השלב הראשוני שביצענו), הגדרות SiteLinks ולאתרים שמשתמשים בקובץ robots.txt גם Crawler access.
SiteLinks היא תצוגת קישורים מורחבת אשר מוצגת תחת מילות מפתח ספציפיות במהלך חיפוש בגוגל. בדרך כלל, מדובר על שמות מותג ושמות של מוצרים ספציפיים – אך בהחלט יתכן שאתר כלשהו יקבל SiteLinks גם בביטוי גנרי אם הוא מונופול או שולט בתחום.
תחת כלי מנהל האתרים של גוגל ניתן להחליט על קישורים שלא יוצגו לגולשים, לצערנו לא ניתן לקבוע את הקישורים או סדר הקישורים וזאת החלטה של האלגוריתם של גוגל.
בנוסף ל – SiteLinks, ניתן לבדוק דרך הכלי כיצד קובץ ה – robots.txt מוגדר בשרת. למשתמשים בעלי חוסר ניסיון, מומלץ לא לשחק עם ההגדרות הללו, חוסר ידע או תשומת לב יכול לגרום לאתר להיעלם מתוצאות החיפוש.
האתר שלך ברשת (Your Site on the Web) בכלי מנהלי האתרים של גוגל
תחת הקטגוריה זו ניתן לקבל מידע על שאילתות חיפוש, מילות מפתח וקישורים שמובילים תנועה לאתר שלך.
תת הקטגוריה העוסקת בשאילתות החיפוש מציגה לך את מילות המפתח העיקריות באתר ביחד עם מספר הצפיות, מספר ההקלקות, מיקום ממוצע ושינוי במיקום. נכון להיום, נראה שהמידע שמוצג תחת כלי מנהלי האתרים לא מושפע משלב ה – not provided בגוגל אנליטיקס כך שזה בהחלט יכול לתרום לך מידע נוסף שלא מוצג לך במקורות אחרים.
בנוסף, תת הקטגוריה העוסקת במילות המפתח מציגה רשימה של מילות מפתח שגוגל מצאה במהלך סריקת מפת האתר שצירפת. ניתן להסיק מרשימה זו את מילות המפתח העיקריות שבהן עוסק האתר, אם מילת מפתח כלשהי לא נמצאת ברשימה – מומלץ לשנות או להוסיף תוכן לאתר באותו נושא.
תת הקטגוריה העוסקת בנושא קישורים נכנסים לאתר היא אחד הכלים המקיפים ביותר לבדיקת קישורים נכנסים לאתר שלך (לפחות, בצורה חינמית, ישנם כלים טובים יותר בתשלום, אך גם ללא הוצאה כספית ניתן לקבל מושג כלשהו על כמות ואיכות האתרים). תחת איזור זה ניתן לצפות בדומיינים שמקשרים אליך הכי הרבה (בדרך כלל, מדובר בקישורי Sitewide) ובעמודים המקושרים ביותר תחת האתר.
מדידת +1 (+1 Metrics) תחת כלי מנהלי האתרים של גוגל
אחד השינויים המעניינים ב – Google Webmaster Tools בשנה האחרונה הוא מדידת כמות ה – +1 (הרשת החברתית של גוגל). אם עדיין לא הוספת את כפתור גוגל +1 לאתר, לא תוכל לקבל נתונים תחת איזור זה ולכן מומלץ להוסיף אותו לאתר.
תחת קטגוריה זו תוכל לראות את השפעת ה- +1 על CTR האתר בתוצאות החיפוש, לראות את קצב הוספת הפלוס אחדים ולקבל מידע על הגולשים שביצעו +1. במידה ויהיו לך מספיק +1 תוכל לקבל מידע דמוגרפי מדוייק למדי על גיל הגולשים, מין ומיקום. לצערי לי אין מספיק +1 תחת Signup, אז צירפתי צילום מסך של האתר distilled.
דיאגנוסטיקה (Diagnostics) תחת כלי מנהלי האתרים של גוגל
תחת הקטגוריה ניתן לאבחן את פעילות האתר השוטפת ולאחר מכן לטפל בבעיות כמו קישורים שבורים, הפניות ובעיות סריקה.
מבחינתי, Crawl errors הוא כלי חובה לעבודה שוטפת וזאת מכיוון שהוא מציג את רשימת העמודים שלא נמצאו או לא קיימים באתר. אם לאותם עמודים ישנם קישורים נכנסים, מומלץ לבצע הפניית 301 לאותו עמוד במידה והוא שינה מיקום או לעמוד רלוונטי אחר תחת האתר.
בנוסף, Crawl stats יכול להציג את קצב הסריקה הכולל של האתר. איזור זה רלוונטי בעיקר לאחר נפילות אתר או לאחר שינוי מאסיבי באתר כמו שינוי מערכת ניהול תוכן, הוספת עמודים רבים וכדומה.
עוד נתונים מעניינים ניתן למצוא תחת HTML suggestions על תגיות Title חסרות, כפולות, ארוכות, קצרות או לא אינפורמטיביות מספיק. בנוסף, ניתן לקבל מידע על תגיות Meta כפולות, ארוכות וקצרות שדורשות אופטימיזציה למנועי חיפוש.
מעבדות (Labs) תחת כלי מנהלי האתרים של גוגל
קטגוריה זו מכילה מספר כלים ניסיוניים אשר בעתיד יתכן ויצטרפו לשאר הכלים שמופיעים בכלי מנהלי האתרים של גוגל. רשימת הכלים משתנה בכל פעם ובדרך כלל מוצגים בה נושאים הרלוונטים לניתוח פעילות הסריקה והאינדוקס של האתר.
אחד הכלים שיצא מהמעבדה בשנה האחרונה הוא הכלי Fetch as Googlebot אשר מדמה את תהליך הסריקה של רובוט הסריקה של גוגל, GoogleBot.
לסיכום, אין ספק ש – Google Webmaster Tools הוא אחד הכלים החזקים בארסנל הכלים שיש לכל בעל אתר, מקדם ומשווק באינטרנט. אם אתה עדיין לא עובד איתו בצורה מלאה, מומלץ להתקינו באתרך ולהתחיל לקבל נתונים אשר יעזרו לך במאמצי השיווק הכללים של האתר בגוגל.
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
היי עידן מאמר טוב גם מבחינת אופטימיזציה ON SITE של המאמר עצמו 🙂
מדריך טוב מאוד על הכלי החשוב ביותר GOOGLE WEBMASTER TOOLS.
מאמר מצוין שמפרט על קטגוריות הכלי, כמובן שתחת כל קטגוריה יש כלים נהדרים שזקוקים לתשומת לב נוספת כמו fetch as google bot וכו.
בכל מקרה מחכה למאמרים הבאים על הכלים של BING\YAHOO ואלקסה
מנשה, תודה על הרעיונות בנתיים יש לי כמה רעיונות לשבועיים הקרובים, אני מקווה שאוכל לגעת גם בכלים האחרים בקרוב.
כאשר אתה משתמש בכלי FETCH AS GOOGLE BOT, מעבר לאפשרות לראות איך האתר שלך נראה, ניתן גם לשלוח אותו לאינדקס.
אני לא יודע אם זה תמיד עובד, אבל כשאני שלחתי עמוד מסוים הוא אונדקס בשניות.
רון, תודה על הפידבק.
אני מעדיף לא להשתמש בכלים של גוגל כדאי לאנדקס אתר או עמוד כלשהו, אפשר להשתמש פשוט במספר קישורים מאתרי תיוג וזה עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר.
כל הכבוד אחלה מאמר מסביר על הכל
נהינתי לקרא
תודה
היי,
איפה אפשר למצוא את הקוד שאותו אני צריכה לשתול באתר? הוא נמחק ועכשיו אני לא מוצאת שום דרך לשחזר אותו
היי סיוון, לאחר שהאתר לא יכיל את הקוד אימות, את תראי הודעה בדף הבית של כלי מנהלי האתרים של גוגל שהאתר אינו מאומת.
שם תהיה לך אופציה של "אמת אתר זה" בחלק השמאלי העליון-"נהל אתר"