לפני מספר ימים קיבלתי פנייה מעורך דין שרצה פתרון קצר, יעיל ופשוט של בניית מספר אתרי וורדפרס לצורכי תמיכה בפעולות הקידום שהוא שמבצע בצורה עצמאית לאתר המרכזי שלו.
הפנתי אותו למספר אתרי תבניות בחו"ל שיבחר את התבנית שמתאימה לו, התשובה שלו לאחר מספר שעות היתה :
שמע, יש כ"כ הרבה תבניות.. זה לא נגמר…
מה אתה אומר על התבניות הבאות?
אני תמיד חשבתי שהכי הגיוני לתת ללקוח לבחור את מה שהוא חושב שמתאים להעדפות שלו ביחד עם ייעוץ מכוון שלי – הבעיה, היא שבאמת יש יותר מידי ממה לבחור, זה יכול להוביל את הלקוח למצב בו הוא פשוט לא יוכל לקבל החלטה ואז הוא פשוט יעזוב או ידחה את זה בכל פעם (אני כמובן מפסיד עסקה או זמן שיכולתי לנצל לטובת לקוחות קיימים או פוטנציאלים אחרים).
החלטתי לחפש קצת מידע בגוגל על הנושא ומצאתי מחקר רלוונטי שבוצע באוניברסיטת קולומביה בארה"ב. עורכת המחקר, הצליחה להוכיח שלמרות שיותר אנשים טעמו את המוצר כאשר היו יותר אפשרויות, פחות אנשים קנו אותו !
פרדוקס הבחירה הוא שככל שיש יותר אפשרויות בחירה, אנחנו מעכבים בצורה בלתי מודעת את בחירתנו, מעלים את הציפיות הכלליות מהבחירה שלנו ובסופו של דבר נוטים להאשים את עצמנו על בחירה לא מוצלחת או גרועה במיוחד.
שימושיות, ייעול ושיווק באינטרנט עם התייחסות לפרדוקס הבחירה
אם אתה עוסק בשיווק, ייעול ופיתוח אתרי אינטרנט אתה יכול להשתמש בפרדוקס הבחירה לשיפור השימושיות, תהליך המכירה וההפצה של האתר.
אחת הדוגמאות הברורות ביותר שניתן לתת בנושא הוא אפשרויות השיתוף, אל תתן לגולשים שלך יותר מידי רשתות חברתיות לשתף את החומר שלך.
רוב האתרים הגדולים מאפשרים לך לשתף את הפוסטים בפייסבוק, טוויטר וגוגל +1. לפי דעתי, מומלץ "להעתיק" את התנהגות זו מהגדולים ולא לתת לגולשים יותר מידי אפשרויות להפצה ברשתות חברתיות משום שאז הגולשים לא יוכלו לקבל החלטה וינטשו את הנושא ומבחינה מיתוגית ניתן להגיע להפצות רבות יותר מ – 2-3 רשתות מאשר ב – 20+ רשתות חברתיות.
עוד דוגמא לשימושיות הוא נושא העיצוב, באיזה אתר יותר קל לך לחפש ב – Google או ב – Yahoo/Bing ?
גוגל נותנת דגש למנוע החיפוש לעומת יאהו שנותנת חשיפה גם לחדשות, גם לחיפוש, גם לטרנדים, גם לוידאו וגם.. – התוצאה הישירה של החלטה זו היא בלבול של הגולש בעקבות הצפה של מידע, תוכן ואפשרויות בחירה.
לסיכום, בדרך כלל אפשרויות בחירה רבות מקשות על הלקוחות/הגולשים שלנו לבצע את הפעולות שאנחנו מעוניינים. לפי דעתי, חשוב לחקור, להבין וללוות את הלקוח בתהליך הרכישה, ההזמנה או אפילו הקריאה וההפצה – בצורה זו, ניתן לראות מה "עובר עליו", כיצד הוא חושב ומה ההשלכות של זה.
כאשר אנחנו מדברים על שיווק באינטרנט, כל שיפור קטן נחשב בטווח הארוך. אשמח לשמוע האם נתקלת גם אתה בנושא ? האם ייחסת לו חשיבות כלשהי בעבר ואם כן, כיצד פעלת ?
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
הפוסט נראה מאוד עדכני, אם זאת הדוגמא שהבאתה לא מוצלחת לפי דעתי, או שאני טועה?
גוגל כבר מזמן מספקת לנו שירותים רבים כגון YAHOO, כלומר גוגל מציע לנו תמונות, חדשות, סרטונים, בלוגים, פורומים, ספרים, חנויות וירטואליות ועוד! היתרון של גוגל לפי דעתי הוא העיצוב המינימליסטי – העיצוב הפשוט והנוח שלה.
גוגל כבר מזמן לא מנוע חיפוש של אתרים פשוטו כמשמעו.
אם שמתם לב אין אפשרות של חיפוש אתרים כמו שגוגל פעל פעם.
ישנם אפשרויות בחירה בין השירותים של גוגל כלומר להשתמש רק בGOOGLE NEWS או GOOGLE BOOK אך אין אפשרות להשתמש רק בחיפוש אתרים.
'חיפוש אתרים' הפך ל'חיפוש כללי' אשר משלב תוצאות מכל השירותים השונים והרבים שגוגל מציע – שלפחות חצי מהם אינכם מכירים – GOOGLE.COM מציע הרבה יותר שירותים משולבים במנוע החיפוש שלה, כמו גם מפות מGOOGLE MAPS ועוד.
מצטער שגלשתי טיפה לנושא שונה מהמאמר שהצגתה פשוט הנושא הזה הציק לי מעט בעין.
בכל מקרה התיאוריה הכללית שלך אכן נכונה. כשאתה נותן ללקוח אפשרות של 30 יום ניסיון אתה בעצם מעקב את קניית המוצר ב-30 יום. כמובן שאם אתם אכן בטוחים בהיותו של הכלי איכותי מומלץ אף להביא את תקופת הניסיון הזה כדי להבטיח את קניית המוצר האיכותי והמוצלח שלכם.
רון, אולי באמת לא ניסחתי את עצמי כראוי, הכוונה היתה שהדגש של גוגל הוא על אפשרויות החיפוש בעוד ביאהו/בינג הדגש הוא כללי הרבה יותר (בהתייחסות לעמוד הבית בלבד).
עוד נושא שקשור לפרדוקס הבחירה הוא הפניית גולשים מפרסום באדוורדס לדף נחיתה אשר בעל מטרה אחת ממוקדת ולא לאתר הבית
זה דבר ידוע במכירות. צריך לצמצם את אפשרויות הבחירה של הלקוח ל 2-3 בלבד ועוד 5-6 לא רלוונטיות כדי שיוכל לפסול אותן בלי להרגיש שאין מבחר.
רעיון מעניין, את האמת הרגשתי את זה על עצמי, אבל חשבתי שזו רק אני…
צריך לחשוב איך ליישם באתר…