מאז ההכרזה על תגית Canonical מקדמים רבים מתלבטים האם להשתמש בתגית Rel=Canonical או בהפניית 301 כמו בעבר. שני המאמרים הקרובים יעזרו לך להבין טוב יותר את ההבדלים בין השניים, מהי הדרך הנכונה להשתמש בכל אחת מהאפשרויות ומהן הבעיות שאתה עלול להתקל בהן.
מה זו הפניית 301 ?
בהגדרה הפנייה 301 מיועדת להפנות גולשים ומנועי חיפוש לעמודים שעברו לכתובת URL חדשה. כלומר, כאשר אתה מגדיר הפנייה מסוג 301 על עמוד מסויים היא מציינת כי העמוד עבר באופן קבוע לכתובת אחרת.
מבחינת הגולשים, כל עוד אתה מפנה אותם לעמוד רלוונטי, סביר להניח שהם לא יושפעו ישירות מהפניה זו. ברוב המקרים, הגולשים לא ישימו לב לשינוי בשורת ה – URL ויתייחסו לתוכן עצמו.
מבחינת מנועי החיפוש, ברגע שעכביש החיפוש מזהה כתובת שהופנתה בצורה קבועה הוא סורק את הכתובת החדשה ומסיר את הכתובת הישנה מהאינדקס שלו. בנוסף, מנועי החיפוש אמורים להעביר את כוח הקישורים לכתובת החדשה. בפועל, זה לא קורה תמיד – מאוחר יותר מומלץ לבצע שינוי בקישורים הנכנסים שניתן לשלוט בהם.
חשוב לציין שהתהליך מצד מנועי החיפוש מסתיים לאחר מספר חודשים עד חצי שנה (במקרים קיצוניים).
מתי כדאי להשתמש בהפניות 301 באתר ?
כיום, מומלץ להשתמש בהפניות 301 ב – 3 מצבים ברורים מאוד :
- שינוי דומיין/URL – אם אתה מעביר את האתר הקיים לדומיין אחר או אם אתה משנה את מבנה הכתובות הפנימי באתר (למשל, לאחר שדרוג של האתר ומעבר למערכת CMS אחרת), זהו מצב קלאסי בו ניתן להשתמש בהפנייה קבועה מסוג 301.
- הפניית עמודי בית – בעלי אתרים רבים לא דואגים לבצע הפניה קבועה של גירסאות עמוד הבית. למשל, ברוב האתרים ניתן לגשת לעמוד הבית בכתובות https://www.signup.co.il/index.php , https://www.signup.co.il/ , https://signup.co.il/ – הדרך הנכונה היא להפנות את הכתובות הלא רצויות לכתובת הנכונה, במקרה שלנו היא https://www.signup.co.il/.
- הפניית תוכן ישן – תוכן ישן באתר יכול להיות מאמרים שלא רלוונטים, מונחים, תנאי שימוש, מוצרים שלא נמכרים יותר ואפילו חדשות שונות. כאשר אתה מוחק תוכן ישן מומלץ לבדוק את הנתונים הסטטיסטיים של האתר בשביל לראות כיצד זה ישפיע על התעבורה, לבדוק מהו העמוד הרלוונטי ביותר לעמוד שמוסר והאם זה הכרחי ב – 100% (חבל לאבד עמוד תוכן או מוצר שיחזור בעתיד).
בעיות בשילוב הפניות 301 באתרי אינטרנט
הפניות 301 צריך לדעת איך לעשות בדרך הנכונה. הפניות שגויות יכולות להביא לעונשים או בעיות אינדוקס שונות אשר ישפיעו בצורה ישירה על התנועה לאתר. הנה הבעיות העיקריות בשילוב הפניות 301 באתרי אינטרנט :
- הפניית 302 במקום הפניית 301 – אני לא יודע למה, אבל מתכנתים נוטים לעשות הפניות 302 במקום 301. ההבדל בין ההפניות הוא שהפניה 302 היא הפניה זמנית במקום הפניה 301 שהיא הפניה קבועה – במקרה כזה, כוח הקישורים לא יעבור הלאה, המיקומים ינזקו ותנועת הגולשים לאתר תרד בצורה משמעותית.מומלץ לבדוק כל URL בנפרד או בצורה מדגמית אם עושים זאת בצורה ידנית.
- הפנייה מאסיבית ל – URL בודד –עוד בעיה שכיחה כאשר מעבירים את האתר לכתובת אחרת או משנים מערכת CMS. בעיה זו בולטת יותר ככל שהאתר מורכב יותר, מכיל עמודים רבים יותר ובעל נוכחות גדולה ברשת.מבחינת חווית שימוש לגולשים ולמנועי החיפוש, מומלץ להפנות כל URL לעמוד יעד רלוונטי ולא לעמוד הבית (כמו שרובינו עשינו בעבר).בתחילת השנה כאשר Signup עבר למערכת ניהול תוכן שונה, ביצענו מיפוי של כל הכתובות הקיימות והפניה שלהן לכתובות המתאימות במערכת הניהול החדשה – זו עבודה לא קלה כאשר מדובר באתרים בינוניים/גדולים, אבל זה שווה את התהליך !
- מעבר מלא מדומיין ישן לדומיין חדש – הרבה מאוד מקדמים שוכחים להעביר את הדומיין הישן בצורה מלאה לדומיין החדש. הטעות השכיחה ביותר היא חוסר תשומת לב לסאב דומיינים וכתובות אשר לא מקושרות לאתר הראשי (עמודי נחיתה, עמודי "חסרי קשר" אחרים תחת הדומיין). בנוסף, ניתן לראות את הסרטון של מאט קאטס על הפניית דומיין ישן לדומיין חדש באמצעות הפניות 301.
לסיכום, השימוש בהפניית 301 הוא בעיקר כאשר מעבירים אתר לדומיין חדש, משנים מערכת CMS או מאחדים תכנים ישנים תחת האתר.
בחלק השני של המאמר אסקור את תגית Rel=Canonical ,השימושים והבעיות שאתה יכול להיתקל בהן.
אם אתה עדיין לא רשום לעדכונים מבלוג קידום האתרים של Signup, הרשם עכשיו בלחיצה קצרה כאן, מילוי כתובת הדוא"ל שלך ואימות שלה בלחיצה על על הקישור הייחודי שישלח אליך במייל – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
אשמח לשמוע האם יצא לך בעבר לבצע הפניית 301 לאתר כלשהו ברשת, תוך כמה זמן השלמת את התהליך והאם הרגשת ירידה בתנועת הגולשים כתוצאה מכך ?
היי עידן
למדתי (:
שאלה
יש לי אתר ישן מאוד שבנוי ב html ו CSS.
לא מצאתי איך לעשות הפניה 301 בלי להכנס לשרת וכד'
האם יש אפשרות לשנות משהו בדף עצמו (בקוד של הדף) כך שאני אוכל להעביר את התוכן שלו לדומין אחר (זה כמה דפים ספציפים שאני רוצה להעביר לדומיין אחר) אני מתכוון באופן כזה שמי שיכנס לדף יועבר אוטומטית לדף בדומין אחר אבל ש"הכוח" של העמוד שהושג יועבר לעמוד החדש?
כתבה מאוד מעניינת . תודה על הידע .
אחלה מאמר! רק חסר הסיכום של התג Canonical.
הסיכום של תגית הקנוניקל יעלה בחלק ב' של המאמר, המאמר יצא ארוך מידי לפוסט בודד…
אני מחפש מישהו מקצועי שיעשה לי את ההעברה באופן מסודר, יש לך מישהו עליו אתה ממליץ? מהי העלות?
אתה יכול לפנות אלינו, אני אשמח לשמוע על מה מדובר.
מלא את הפרטים שלך בטופס יצירת הקשר ואחזור אליך בהקדם.
נחמד מאוד. אני מחכה להמשך כדי להגיב יותר לעומק 🙂