הפצצת גוגל מתארת ניסיון להשפיע על דירוגו של עמוד או אתר באינטרנט בתוצאות החיפוש של מנוע גוגל. כיוון שאלגוריתם הדירוג של גוגל מעניק משקל רב להפניות ( קישורים נכנסים ) שניתנות לאתר מאתרים אחרים, הרי הפצצת גוגל נעשית באמצעות יצירה מלאכותית של הפניות לאתר מאתרים רבים ככל האפשר.
כאשר עמודים רבים מפנים לאתר מסוים באמצעות קישור טקסט אחיד, יציג גוגל את האתר הזה בתגובה לחיפוש של טקסט אחיד זה, אף אם הטקסט אינו מופיע באתר עצמו. הדוגמא הטובה והעדכנית ביותר ניתנת לצפייה במהלך חיפוש בגוגל של הביטוי Miserable failure אשר מציג כתוצאה ראשונה את הביוגרפיה של ג'ורג' בוש באתר הרישמי של הבית הלבן. התוצאה השניה המתייחסת למייקל מור ( מפיק סרטים פרשן והומוריסט אמריקאי ) גם היא מיוחסת לתופעה זו.
הפצצת גוגל – רקע כללי
הפצצת גוגל מתבצעת בדרך כלל על ידי קנייה של מספר רב של דומיינים או יצירה של מספר רב מאוד של בלוגים ( Sblog ) והכנסה של קישור טקסט בתוכם המפנה לאתר מסויים. למשל, נניח כי ברצוני לקדם את המילה "קופת גמל" באתר X במידה ואהיה מעוניין להשתמש בהפצצת גוגל אני אפנה אל אתר X אינספור קישורים מדומיינים שנועדו אך ורק למטרה זו. כתוצאה מכך, מערכת הדירוג של גוגל תסיק כי העמוד רלוונטי מספיק לשם הצגתו בעמוד התוצאות הראשון ( גם אם הטקסט המבוקש לא מופיע באתר עצמו ). כמובן שצריך לסייג את הדברים הנ"ל משום שגם אם ניצור אינספור קישורים נכנסים הנושאים את מילת המפתח "Books" למשל, לא נוכל לעבור במיקום אתר כמו Amazon.com. ניתן לאמר כי הפצצת גוגל באה לידי ביטוי בעיקר בביטויים "פחות תחרותיים", כאשר אין בצורה ישירה אתר המספק את התשובה הנכונה.
תופעה זו פורסמה לראשונה על-ידי אדם מאתס, במאמר שפירסם ב-6 באפריל 1999, ובו נטבע המושג "הפצצת גוגל" (Google bombing). מאתס גילה שחיפוש המילים internet rockstar נותן כתוצאה ראשונה את הערך של הזמר בן בראון, אף שהטקסט המבוקש לא הופיע באתר עצמו. על מנת לבחון את התיאוריה אדם מאתס יצר קמפיין הפצצה משלו שמטרתו היתה להביא את אתר חברו, אנדי פרסמן, לתוצאה הראשונה בגוגל בחיפוש אחר מילת המפתח "talentless hack". לאט לאט התחילו בלוגרים רבים לקשר לאתר ואכן האתר הופיע ראשון במילת מפתח זו, לאחר מכן בשנת 2004 אתרו של מאתס הופיע בחיפוש אחר מילת המפתח "talentless hack".
אם זאת התופעה קרתה, כנראה עוד קודם לכן בשנת 1999 בטעות, כאשר התגלה שחיפוש בגוגל של הביטוי more evil than Satan מוביל לאתר של מיקרוסופט. כיום, בחיפוש אחר הביטוי ניתן למצוא מספר מאמרים העוסקים בנושא.
בשנת 2002 אתר החדשות BBC דיווח על תופעה זו על ידי שימוש בכותרת "Google Hit By Link Bombers" אך האתר "Search Engine Watch" השתמש במינוח הנכון יותר "link bombing". במהלך מאי 2005 המונח "הפצצת גוגל / Google bombing" נוסף בצורה רישמית למילון אוקספורד.
הפצצת גוגל בשילוב תחרויות קידום אתרים
כתוצאה מתופעת הפצצת גוגל נוצרה תחרות קידום האתרים הראשונה במאי 2004 על ידי דרק בלו ואתר SearchGuild.com. תחרות זו הוגדרה כ"אתגר SEO" והפרסים בה היו צנועים יחסית להיום ( מיני אייפוד של אפל ). הביטוי שעליו התחרו היה nigritude ultramarine ופרק הזמן לקידום היה חודש אחד. תחרות זו פתחה צוהר לתחרויות קידום אתרים כמו seraphim proudleduck שהוכרזה בספטמבר 2004, לתור מוטור הישראלית שאורגנה על ידי NRG, תחרות Fortuno Winnero שאורגנה על ידי קזינו הדילר, CPayscom Online Casino ועוד…
תגובת גוגל לנושא הפצצת גוגל
חברת גוגל הגנה על אלגוריתם הדירוג שלה בנימוק כי הוא משקף את המציאות והמצב ברשת האינטרנט ולכן תופעה זו אינה פוגמת בתוצאת האינדקס שלה. גוגל הוסיפה וטענה כי התופעה היא מעיין אופנה חולפת שתעלם עם הזמן ולכן אין צורך כרגע לטפל בבעיה.
אם זאת, ב – 18 לינואר 2005 קטע שפורסם בבלוג של גוגל הודיע על כך שגוגל החלה לתמוך בתכונה rel="nofollow" על מנת למנוע ספאם וזבל עתידי שישפיע על מנוע החיפוש. התכונה rel="nofollow" מאפשרת לבעל הבלוג/האתר לקשר לאתר מסויים ולהודיע למנוע החיפוש גוגל שלא יבקר בקישור ובכך למנוע העברת דירוג לאתר המקושר. השימוש בתכונה rel="nofollow" נפוצה מאוד באתרים חברתיים כדוגמת ויקיפדיה.
קטע נוסף שראוי לציין מהבלוג של גוגל הוא קטע הנכתב על ידי מריסה מאייר ב – 16 לספטמבר 2005 אשר היה מכוון לקהל צרכנים גדול אשר נפגע מהביטוי Miserable failure אשר מציג כתוצאה ראשונה את הביוגרפיה של ג'ורג' בוש באתר הרישמי של הבית הלבן. התגובה היתה כי לחברת גוגל אין קשר לתופעה זו ולמעשה אין לה שליטה עליה, מסתבר כי קהל צרכנים גדול של גוגל חשב כי למערכת גוגל יש יד בדבר.
לסיכום, האינטרנט בניגוד למדיומים אחרים כגון טלוויזיה, רדיו ועיתונות הוא המדיום היחיד שבו להמון הצרכנים יש כוח השפעה שקשה מאוד להלחם בו. לפי דעתי אנו נמשיך לראות את תופעת הפצצת גוגל במנוע החיפוש בכל רגע שיהיה קונצנזוס כלשהו בקרב הגולשים.