בסוף השבוע האחרון, גוגל ביצעה את אחד השינויים המשמעותיים ביותר בתוצאות החיפוש שלה בכך שהיא הסירה את מודעות גוגל אדוורדס (Google Adwords) הממומנות מצד תוצאות החיפוש והחלה להציג אותן בחלק העליון והתחתון של תוצאות החיפוש.
מהיום במחשבים שולחניים יוצגו עד 4 מודעות אדוורדס בחלק העליון של עמוד התוצאות (במקום עד 3 מודעות) ובמכשירים סלולריים יוצגו עד 3 מודעות אדוורדס בחלק העליון (במקום עד 2 מודעות) – נכון להיום, נציגי גוגל טוענים שיוצגו 4 מודעות אך ורק על ביטויים מסחריים מובהקים.
בשביל להבין טוב יותר על מה מדובר, הנה צילום מסך לתוצאות שמוצגות בגוגל על הביטוי "ביטוח רכב". כמובן, שניתן לבצע חיפוש על כמעט כל ביטוי מסחרי אחר ולראות בלוק מודעות דומה.
באיזו תדירות מוצגות 4 מודעות גוגל אדוורדס בתוצאות החיפוש?
לפי כלי המעקב של MozCast, ניתן לראות כי כ – 19.3% מתוצאות החיפוש כוללות 4 מודעות אדוורדס. סביר להניח שמגמה זו תגדל בעתיד הקרוב והקפיצה המשמעותית בימים האחרונים מצביעה על כך שהשינוי הוא קבוע ויצא משלב הניסוי בגוגל.
מבחינת פילוח לבלוקים, עדיין ניתן לראות יותר תוצאות חיפוש אשר כוללות מודעה 1 או 3 בראש תוצאות החיפוש האורגניות. נכון להיום, גוגל מציגה יותר בלוקים של 4 מודעות מאשר בלוקים של 2 מודעות בראש תוצאות החיפוש.
מדוע גוגל ביצעה את השינוי בתוצאות החיפוש?
השינוי הנוכחי משקף מספר מגמות בולטות בתחום התנהגות הגולשים והתפתחות מנוע החיפוש:
- חיפוש שולחני מול סלולרי – גוגל מדמה את ממשק תוצאות החיפוש הסלולרי במחשבים השולחניים. התפתחות המכשירים הסלולריים והפצה מאסיבית שלהם ברחבי העולם (כולל ברחבי העולם השלישי ובאזורים שעד היום לא היו מחוברים כלל לאינטרנט) גורמת לכך שיותר ויותר גולשים נמצאים בסלולר. סביר להניח שגוגל מעוניינת ליצור אחידות וסטנדרטים ברורים בעולם החיפוש/פרסום.
- גרף הידע של גוגל – בשנים האחרונות, ביותר ויותר מקרים אנו נחשפים לתוצאות מתוך גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph). תוצאות אלה היו משולבות לצד תוצאות החיפוש וכתוצאה מכך מודעות גוגל אדוורדס נדחקו לתחתית עמוד תוצאות החיפוש (ברוב המקרים, המודעות הופיעו Below The Fold).
כיצד השינוי משפיע על קידום אתרים אורגני או קידום אתרים ממומן בגוגל?
זה ממש מוקדם להסיק מסקנות חותכות ואני בטוח שאנו נהיה עדים לשינויים נוספים בתוצאות החיפוש. עם זאת, לפי דעתי כבר עכשיו אפשר לציין 2 נקודות משמעותיות:
- עלייה במחיר לקליק בגוגל אדוורדס – לא לחינם גוגל משנים כל הזמן את מבנה התוצאות, הסדר והנראות שלהם – המטרה של גוגל היא להציג עלייה ברווחים לקהל המשקיעים שלהם. השינוי הנוכחי נערך לאחר ניסוי מתמשך של גוגל אשר החל עוד בשנת 2010 כאשר תוצאות החיפוש היו נראות כך:ניתן להעריך בסבירות גבוהה שכאשר ישנן עד 4 מודעות בחלק העליון של עמוד התוצאות (Above The Fold) מעכשיו המפרסמים יצרכו לשלם הרבה יותר כסף בשביל להופיע בהן. שאר המפרסמים שלא יסכימו לשלם את העלות הגבוהה יוצגו בחלק התחתון של העמוד אשר לפי מחקרי ונתוני עבר בנוגע להתפלגות גולשים בתוצאות החיפוש מוביל לפחות כניסות/חשיפות בצורה משמעותית.
- CTR אורגני / ממומן – מקדמי אתרים רבים אשר עוסקים בקידום אורגני פוחדים מן השינוי וכמובן מצהירים שה – SEO מת בכל שינוי משמעותי של גוגל בתוצאות החיפוש. דווקא הפעם, אני חושב שפחות "מסיחי דעת" בדמות מודעות גוגל אדוורדס צדדיות יובילו לאחוז הקלקה גבוה יותר בתוצאות החיפוש האורגניות והממומנות אשר יוצגו לגולש. אני מניח שבחודש הקרוב אנו נצפה כבר במחקר משתמשים ראשוני במפות חום או ניתוח סטטיסטי אשר יאשש או יפריך זאת.באותו עניין, שווה להזכיר את הבדיקה שחברת Mediative ערכה בשנת 2014 אשר הציגה כי הגולשים מתפתחים ביחד עם גוגל והם סורקים את תוצאות החיפוש בצורה אנכית ולא אופקית (כתוצאה משימוש הולך וגובר במכשירים סלולריים). Mediative הוכיחו כי הגולשים צופים ביותר תוצאות בכל חיפוש אבל משקיעים פחות זמן לצפייה בכל אחת מתוצאות החיפוש שמוגשות להן.
לסיכום, אפשר להגיד שבהחלט מדובר בשינוי משמעותי בגוגל. כאמור, עדיין מוקדם להסיק מסקנות חותכות בנושא, אבל המגמה היא ברורה. גוגל מעוניינת למקסם את הרווחים שלה מפלטפורמת הפרסום שלה, Google AdWords, ובדרך ליצור סטנדרט פרסום שולחני אשר דומה כמה שיותר לחיפוש סלולרי.
כמו תמיד, אשמח מאוד אם תשתף אותי ואת הגולשים בתובנות שלך על הנושא – פרסם את התגובה שלך בהמשך פוסט זה.
עידן סיכמת את זה נהדר.
כבר שנים אני שומע על פטירתו של ה seo
ובנתיים הוא רק הולך ומתחזק.
הממומן עושה מליארדים לגוגל
למרות שעדיין רק 11-15% מקליקים עליו
היי עמית,
אני לא יודע אם ה – SEO מתחזק, אבל הוא בהחלט משתנה עם הזמן. 🙂
הי עידן
תודה על העדכון. הגעתי אליך דרך פייסבוק. אפילו לא ידעתי על השינוי.
אני דווקא מרוצה – בתור מישהו שמציע ללקוחות גם ממומן וגם אורגני אני חושב שאולי זה חיזק אותי משני הכיוונים.
נדב,
אני שמח שחידשתי לך, גם אני לא ידעתי על זה עד אתמול 🙂
כל הכבוד על עוד מאמר מצויין ומהיר… 🙂
היי חבר, מאמר מעולה.
כמו בכל דבר בתחום שלנו, ימים יגידו מה יהיו ההשפעות של השינוי הנוכחי 🙂