נכון לשנת 2012, רשומות בישראל יותר מ – 43,000, כאשר לפי הערכות כ – 15 אלף מהן פעילות בצורה כזו או אחרת.
עם כניסת תקופת החגים, זה הזמן לתמוך, לעזור ולתת קצת יותר מהרגיל עבור אחרים. במאמר זה אני אנסה לתת לבעלי העמותות השונות כלים, טיפים ורעיונות מעשיים (ויחסית פשוטים) לשיווק העמותה שלהם.
מהם היתרונות והחסרונות של שיווק עמותות באינטרנט ?
ישנם מספר יתרונות וחסרונות בשיווק עמותות לעומת שיווק "עסקים רגילים" באינטרנט.
היתרונות הן תשוקה להצלחה מצד חברי העמותה, אהדת הקהל לנושא בו העמותה מטפלת והתמיכה שניתן לקבל באמצעות גיוס מתנדבים ופעילים בעמותה. לעומת זאת, ברוב המקרים החסרונות הברורים הן מחסור בתקציבים, מקורות וידע שרווח בעולם העסקים.
ישנן בישראל מספר עמותות "עשירות" כמו האגודה למלחמה בסרטן, הוועד למלחמה באיידס, לתת, יד שרה ואחרות – אך רוב העמותות הקטנות מתקשות לשרוד ולגדול כתוצאה מחוסר הבנה כי פרט לפעילות הוולונטרית נדרשת גם פעילות שיווקית שוטפת אשר תשמור על תזרים מזומנים לעמותה.
כיצד עמותות קטנות וגדולות יכולות לגייס יותר תקציבים באמצעות האינטרנט ?
בסקר שנערך באנגליה בקרב 334 בעלי עמותות 66% ציינו כי העולם הדיגיטלי הוא חיוני לתפקוד העמותה. בנוסף, כ – 78% מבעלי העמותות חושבים שעמותות שלא פועלות באינטרנט מפסידות הזדמנויות למימון וגיוס כספים.
על מנת שתוכל להפיק מהאינטרנט את המירב, תוכל להשתמש בכלים הבאים :
בניית אתר אינטרנט לעמותה
במידה ואין לך עדיין אתר לעמותה – זה הזמן לבנות אחד !
אתר אינטרנט לעמותה הוא הבסיס שלך באינטרנט – אליו תפנה את כל הגולשים האקראיים והחוזרים שמתעניינים בפעילות העמותה.
כיום, ניתן לפתח אתר תדמיתי/שיווקי בעלות יחסית נמוכה (לעיתים, תוכל למצוא מתנדב שיעשה זאת עבורך – במידה ואתה עמותה רשומה, צור עימנו קשר ונשמח לעזור לך בנושא ללא תשלום) תוך התבססות על מערכות ניהול תוכן פתוחות ( וורדפרס, ג'ומלה או דרופל) ושימוש בתבניות עיצוב קיימות.
כפתור תרומה
אם תעבור על אתרי העמותות, אתה לא תאמין כמה עמותות לא מכניסות כפתור פשוט שיעזור להם בתהליך גיוס הכספים השוטף.
לאחר הקמת אתר, הדבר החשוב ביותר הוא למקם "כפתור תרומה" אשר יתפקד כהנעה לפעולה המהותית שלך.
שימוש בוידאו ככלי להצגת עמותות ברשת
סרטוני וידאו הן שיטה מעולה להצגת הבעיה לקהל הגולשים האקראיים שלך. ניתן להשתמש בסרטוני וידאו להגברת המודעות לבעיה, לגיוס כספים, למתן תשובות לשאלות נפוצות ועוד ועוד.
לפני יצירת כל סרטון תצטרך לחשוב ולאפיין בצורה מדוייקת את צרכיו. כלומר, במהלך שלב זה תצטרך לשאול את עצמך שאלות כמו למי הוא פונה (או בשפה המקצועית, אפיון פרסונות) ?, מה המטרה של הסרטון ? או כיצד תפיץ אותו לקהל היעד ?.
מבחינה מעשית יצירת סרטוני וידאו היא פעילות קצת יותר יקרה מיצירת תוכן טקסטואלי רגיל. עם זאת, במקרים רבים ניתן להשתמש בקהל המתנדבים ובחברות מסחריות אשר יתנדבו לנושא.
לאחר יצירת הסרטון מומלץ להעלות אותו לאתרי וידאו כמו YouTube או Flix הישראלי, לשתף אותו ברשתות חברתיות (פייסבוק, גוגל + וטוויטר ) ולנסות להפיץ אותו דרך מובילי דעת קהל שיסכימו לקשר, לשתף או לדבר עליו.
במידה ואתה מעלה מספר רב של סרטוני וידאו, מומלץ ליצור ערוץ YouTube ואיזור תחת האתר אשר ישתמש כארכיון לסרטוני הוידאו שלך.
פרסום ממומן בגוגל לעמותות באמצעות Google Grants
גוגל מפעילה תוכנית ללא מטרות רווח של שירות הפרסום גוגל אדוורדס, באמצעות תוכנית זו תוכל לקבל מענק של עד 10,000$ לחודש לפרסום העמותה שלך.
תוכנית Google Grants מאפשרת פרסום ממומן של העמותה שלך תחת הגבלות כמו מחיר מקסימלי לקליק (עד 2$ לקליק), הפעלת מסע פרסום לפי מילות מפתח ומודעת טקסט בלבד, תקציב מקסימלי יומי של 329$ והופעה במנוע Google.co.il בלבד.
אם אתה בעל עמותה, גש לאתר התוכנית עכשיו ובדוק אם אתה זכאותך למענק של Google Grants.
בשלבים מאוחרים יותר, ניתן לשלב במקביל לקמפיין ממומן, תהליך של קידום אתרים אורגני בו תוכל למקם את אתר העמותה על מונחים בעלי נפח חיפוש ורלוונטיות – שלב זה, ברוב המקרים הוא קצת יותר יקר ומצריך תקציבים ראויים לנושא.
פרסום ויצירת נוכחות בפייסבוק לעמותות
פייסבוק לא מפעילה תוכנית דומה ל – Google Grants אך ניתן ליצור נוכחות בפייסבוק על מנת למשוך קהל תורמים, מתנדבים ופעילים לעמותה.
השלבים הבסיסיים ביותר הן כמובן הקמת עמוד ייעודי לעמותה, הפצת תכנים שוטפים על פעילות העמוד בעמוד ולקהל האוהדים שלה ושילוב של כפתורים להנעה לפעולה בתוך האתר.
שוב גם בנושא זה, ניתן לפנות לחברות מסחריות אשר דורשות תשלום רב על הנושא (לעיתים, ללא הצדקה ממשית) וניתן לבצע בצורה עצמאית על ידי קהל המתנדבים הצעיר יותר שחי ונושם את פייסבוק בכל דקה.
יצירת תוכן מעניין, מקורי ורלוונטי באתר העמותה
חוץ מלכתוב אודות היוזמים, העמותה ופועלה מומלץ לנסות ולהקיד מספר איזורים מרכזיים באתר אשר יוקדשו לתוכן שהגולשים (או התורמים הפוטנציאליים) באמת ירצו לקרוא.
לדוגמא, באתר של האגודה למלחמה בסרטן ניתן לקרוא אינספור מאמרים על גמילה מעישון, טיפול בסרטן לפי סוג הסרטן ועוד. עוד דוגמא היא אתר S.O.S חיות שבו ניתן למצוא קטלוג שלם של כלבים וחתולים לאימוץ.
בנוסף לתוכן כתוב או מצולם, ניתן לחשוב ולהעלות לאתר תכנים כמו אינפורגרפיקות בנושא העמותה, כלים ומחשבונים, שאלונים, מבחני "בחן את עצמך" ועוד.
בניית רשימות דיוור לעמותה
על ידי יצירת רשימת דיוור ואיסוף כתובות מייל בצירוף שמות התומכים ניתן ליצור בסיס הולך וגדל של מתעניינים, תורמים ופעילים בעמותה. בשלבים מתקדמים יותר תוכל לדוור לקהל בצורה שוטפת ובכך "להזכיר" להם על פעילות העמותה, גיוסים, אירועים מיוחדים וכדומה.
כיום ניתן לאסוף כתובות דואר אלקטרוני באמצעות כלים חינמיים כמו FeedBurner של גוגל או להשתמש בכלים בתשלום כמו MailChimp, GetResponse ואחרים.
הוכחות חברתיות וסימני אמינות
חנויות וירטואליות ברשת ברוב המקרים מציגות סימני אמינות כמו לוגואים של כרטיסי אשראי, תווים מיוחדים (למשל, תו אמון הציבור) וחותמות אבטחה של צד ג' לקנייה בטוחה.
אם נעשה את ההתאמות לעולם העמותות, ניתן להציג סימני אמינות אשר מותאמים לעולם זה כמו תו מידות לאפקטיביות. בנוסף, מומלץ ליצור הוכחה חברתית כמו הצגה של מספרי האוהדים/העוקבים בפייסבוק ובדואר אלקטרוני, להציג תמונות של סלבס שבאו להתנדב בעמותה וכדומה – ככל שתצליח להציג יותר סממנים חברתיים תוכל למשוך יותר ויותר אנשים נוספים אל העמותה (אנשים מתרשמים מכמות ופועלים לפי תרבות העדר).
לסיכום, קיימות מספר רב של שיטות שיווק לעמותות ברשת. אם אתה פעיל בעמותה כלשהי נסה להעביר את ההמלצות הנ"ל לגורמים המתאימים ובצורה זו תוכל להעלות את המודעות, התקציבים והפעילות של העמותה בצורה מיידית.
במידה ואתה מייצג עמותה רשומה, צור עימנו קשר על ידי מילוי טופס יצירת הקשר באתר ונשמח לעזור ולייעץ לך במידת האפשר.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא בתגובות לפוסט זה.
כל הכבוד על תרומתכם לעמותות עזרתם לי מאוד.