לפי הצהרות של גוגל, אלגוריתם הדירוג מורכב מ – 200+ סיגנלים. אחד מהסיגנלים החשובים ביותר היא מהירות האתר או במילים אחרות, מהי מהירות התגובה של האתר שלך לבקשות של גוגל (או של גורמים אחרים ברשת).
למה חשוב לשפר את מהירות האתר שלך ?
ישנן מספר סיבות לאובססיביות של גוגל עם נושא המהירות באתר שלך (ולמען האמת, גם באתרי המוצרים שלה), הנה העיקריות שבהן :
- חווית משתמש – המחקרים של גוגל מראים בבירור כי משתמשים אשר נתקלים באתרים איטיים, נוטים להישאר בהם הרבה פחות זמן.
- עלויות תפעול – למרות שהנושא רלוונטי בעיקר לאתרים גדולים – צמצום הקריאות לקבצים חיצוניים, שיפור מבנה הקוד ושימוש בדחיסת gzip, יכול לצמצם בצורה משמעותית את עלויות התפעול השוטפות.
- המרות – מתקשר בצורה ישירה לשיפור חווית המשתמש, לכל אתר יש פחות מ – 8 שניות ליצור השפעה ראשונית חיובית (הנושא רלוונטי במיוחד בגלישה סלולרית אשר מטבעה מיידית הרבה יותר מהמחשב השולחני). במידה ולא תצליח לספק זאת למשתמש, יתכן שתאבד המרה (מכירה, פנייה, הרשמה וכדומה).
כלים לניתוח, צמצום ושיפור מהירות האתר
בשביל לנתח בצורה אפקטיבית אתר מהירות האתר שלך, תוכל להשתמש בכלים הבאים :
- Page Speed – במקור, תוסף קוד פתוח עבור דפדפן פיירפוקס אשר מאשר לנתח את מהירות האתר ולקבל הצעות, תובנות ומידע לשיפור מיידי. מאז השקת התוסף, הוא התרחב במיוחד וניתן לבצע את הבדיקה גם על דפדפן כרום או בצורה מקוונת.
- Web Page Test– כלי מקוון אשר מאפשר לך להריץ בדיקה על דומיין כלשהו ולקבל בצורה ויזואלית את התקדמות העכביש באתר. הדבר החשוב ביותר בכלי הזה (פרט לתצוגה המיוחדת) היא שניתן לקבוע מספר דפדפנים ומיקומים לבדיקה (למשל, דפדפן IE9 במיקום ישראל) ובצורה זו לראות כיצד האתר שלך מתנהג במדינת היעד העיקרית שלו.
- YSlow – עוד תוסף חינמי הפעם של Yahoo אשר מדרג, בודק ובוחן את האתר שלך מול 23 אלמנטים הניתנים לבדיקה ושיפור מתוך 34 אלמנטים.
עד כמה משפיעה מהירות האתר על דירוג האתר שלך ?
למרות שגוגל אובססיבית במיוחד לשיפור מהירות הרשת, על פי דיווחים של נציגי גוגל, פחות מאחוז אחד של התוצאות מושפע ישירות מסיגנל מהירות האתר. בנושא זה אפשר לצפות בסרטון הבא של מאט קטס, אשר מסביר כי רלוונטיות העמוד הרבה יותר חשובה ממהירות טעינת העמוד :
עם זאת, בהחלט מומלץ לנסות ולשפר את מהירות האתר דבר שיעזור לא רק לשיפור הדירוגים בגוגל אלא לחווית הגלישה הכוללת שיכולה להעלות את הכנסות האתר שלך.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא בתגובות לפוסט זה.
הי עידן אחלה מדריך
רק תיקון קטן בכלי מנהל האתרים כבר אין כלי לבדיקת מהירות
אלה הפניות לכלים אחרים ואנליטיקס
וואלה צודק 🙂 , לא שמתי לב שהורידו את זה בכלל..
אני אעדכן את המאמר, תודה על התיקון.
בכייף גדול
זה מאט קאטס? במבט ראשון הוא נראה כמו נזיר טיבטי באיזה אשראם 🙂
לאחרונה יצא לי לקרוא מאמר מעניין במוז: חברה כזו או אחרת עשתה בדיקה בנוגע למהירות טעינת אתרים, ומצאה שאין כמעט השפעה על דירוגים כאשר מדובר בטעינה של העמודים עצמם. יש השפעה כאשר מדובר ב-Time To First Bite, הקריאה לשרת וקבלת הבייט הראשון. זה האלמנט שנמצא כמשפיע ביותר (הנה המאמר: http://bit.ly/17kbLlr).
כמובן שזה רק מחקר מסוים של חברה מסוימת, אז אי אפשר להסיק מזה יותר מדי. אבל נחמד לדעת שיש גם דעות אחרות בנושא.
עמית, גם גוגל טוענים שנושא מהירות טעינת האתר בקושי משפיע על התוצאות (פחות מ -1%), הנתונים האלה מתיישרים גם עם סקרים של גורמי הדירוג ובכלל מציפיות שלנו.
נכון להיום, אני מתייחס לנושא כמשהו שכדאי לנסות ולשפר עד כמה שניתן, אך לא הכרחי על מנת לזכות בדירוגים.
הי עידן,
כתבת קצר ולעניין.
כדי לחדד אני אוסיף:
השפעת מהירות האתר על הדרוג בגוגל היא עקיפה אך בהחלט משפיעה, מהירות טעינת האתר משפיעה, כפי שאמרת, על חוויית הגולש; ברגע שהגולשים מרוצים הם משוטטים בין יותר דפים באתר, הם גם חוזרים לאתר והם נוטים יותר לבצע המרות – כל אלו יחד משפיעים על דרוג האתר בגוגל.
היום יותר מתמיד חשובה מהירות הטעינה גם בגלל הכניסה מהתקנים ניידים בגלישה מ-WiFi ובגלישה סלולרית, בהם ה-Latency ארוך יותר, ולכן חשוב לצמצם את מספר הפניות לשרתים כדי להביא את המידע.
היי גלית, ברוכה הבאה.
מסכים איתך, יש פה השפעה עקיפה על התוצאות.
כמו שכתבתי לעמית למעלה, אני חושב שמהירות טעינת האתר היא משהו שחשוב לנסות לשפר עד כמה שניתן – אך גם אם לא, זה עדיין לא סוף העולם. 🙂
הי עידן,
לדעתי, עד כמה חשובה מהירות טעינת האתר, תלויה בשאלה למה האתר משמש. אם מדובר באתר תדמיתי ולא מכירתי אז באמת כפי שאמרת "לא סוף העולם", אבל כשאתה שמצפה להמרות מהאתר, אז אם להתייחס למה שגוגל, יאהו, אמזון ואחרים אומרים אומרים, למהירות יש השפעה על התוצאות שתקבל מהאתר.
עפ"י גוגל: 500MS load time slower = 20% drop in traffic
עפ"י יאהו: 400ms slower = 5-9% drop in full-page
ועפ"י אמזון, שעניינם מכירות: 100ms slower = 1% drop in sales
את המקור למידע הזה אפשר למצוא בקלות, על ידי העתקה וחיפוש בגוגל.