בשבוע שעבר, גוגל השיקה את גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph) בתוצאות החיפוש בישראל על ביטויים כלליים.
במקביל להשקה זו, גוגל התחילה להציג בארה"ב תוצאות קרוסלה (תוצאות חיפוש בחלק העליון של העמוד) על חיפושים הקשורים לעסקים (תחומים ושמות של עסקים,בעיקר מסעדות ותיירות). על פי ניסיון העבר כנראה שתוצאות אלה יגיעו בקרוב לישראל ולכן כדי לראות מהי התפלגות הגולשים בעמודי תוצאות כאשר מוצגת קרוסלת הידע של גוגל.
הנה דוגמא לתוצאות קרוסלה בישראל על ביטויים כלליים, נכון להיום לא הצלחתי למצוא תוצאות על ביטויים בעלי אוריינטציה עסקית:
מחקר התפלגות הגולשים בעמודים שמציגים את קרוסלת הידע של גוגל
בשבוע האחרון נערכו שני מחקרים בצורה עצמאית על ידי שתי חברות פרסום בארה"ב, הראשונה היא Local U והשניה היא Ethical SEO Consulting. בשני המחקרים דגמו סך הכל 112 משיבים אשר התבקשו לערוך חיפוש כלשהו בתוצאות החיפוש ולגשת לחלק שהיה הכי רלוונטי עבורם.
הביטוי שהוצג באחד מהמחקרים הוא "pizza in Denver" ועמוד התוצאות שלו היה נראה כך :
איפה הגולשים ילחצו בעמוד הנ"ל ?
שני המחקרים הראו בבירור כי תוצאות הקרוסלה והמפה (שהוצגה בצד ימין של העמוד) קיבלו את רוב תשומת הלב של הגולשים.
במחקר הראשון שנערך על הביטוי "pizza in Denver" הראה כי המפה קיבלה כ – 32% מההקלקות, התוצאה הראשונה בקרוסלה קיבלתה כ – 17% מההקלקות והתוצאה האורגנית הראשונה הסתפקה ב – 11% בלבד.
[to_like]
[/to_like]
במחקר השני שנערך על הביטוי "Chicago restaurants" הראה כי 48% מההקלקות היו על תוצאות החיפוש בקרוסלה.
[to_like]
[/to_like]
מה ניתן להסיק משני המחקרים ?
חשוב לציין ששני המחקרים הנ"ל, נערכו בצורה לא רשמית ובקנה מידה קטן מאוד. עם זאת, ניתן להסיק כי רוב הגולשים נוטים להקליק על תוצאות הקרוסלה כאשר הן מוצגות ובהחלט זה יוצר בפני מקדמים, משווקים ובעלי עסקים הרבה מאוד אתגרים והזדמנויות חדשות.
בסוכנות הפרסום Local U הדגישו כי גוגל בוחרת את התמונה שמוצגת עבור העסק ולא בעל העסק עצמו – דבר שמשפיע בצורה ישירה על ה –CTR (אחוז ההקלקה) שהתמונה תקבל בתוצאות. בנוסף, שתי הסוכנויות הדגישו כי ביקורות גולשים יצרו יותר הקלקות על קרוסלת הידע של גוגל.
לסיכום, גוגל לא מפסיקה לחדש, לאתגר ולשנות את תוצאות החיפוש מקצה לקצה. מצבים מסוג זה יצריכו מאיתנו לנצל מצבים וסיטואציות חדשות שלא היו מוכרות עד היום.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא בתגובות לפוסט זה.
אני רואה בזה פחות איתגור למקדמי אתרים ויותר עניין לקבירת התחום כולו ומשיכת כל העסקים ובעלי המקצוע לפרסום ישיר בגוגל בכוחות עצמם או על ידי סוכנויות פרסום שיתמחו בכך.
התוצאות האורגניות הופכות משנה לשנה לפחות רלוונטיות מבחינת הגולש כיוון שגוגל דוחקים אותן מטה מטה ומקיפות אותן בעוד ועוד פרסומים בתשלום או כל פורמט שימשוך להקלקות לאו דווקא אורגניות.
שלא לדבר על כך שקרוסלה + מפה + ממומנות + מקומיות הם אלו שיופיעו בעיקר ברוב השטח של כל סמארטפון ובגלל זה אנשים כמעט ולא יגיעו לאורגניות אלא אם ממש יחפשו משהו ספציפי או יוצא דופן.
ושוב כמו שתמד טענתי – גוגל חושבים על גוגל. ועל הדרך גם קצת על הגולשים עצמם…
אלי, מי כמוך יודע שאני כבר הרבה זמן אומר שה – SEO כפי שאני מכירים הולך להשתנות מקצה לקצה. אני חושב שבסופו של דבר זה אתגר עבורינו, הגולשים נמצאים שם, רק צריך להבין איך להביא אותם לאתר שלנו/ללקוח.
אלי ועידן היקרים
אני דיי חולק עליכם בנושא התוצאות האורגניות, ואני בטוח שהתוצאות שיצאו רק ילכו וישתפרו. יש סיבה מאוד ברורה מדוע בוחרים הגולשים ללחוץ היכן שהם לוחצים, וזה מגיע ממניעים שגובלים בפסיכולוגיה של פרסום.
האם תמונתו של בעל עסק בתוצאות החיפוש של גוגל לא מגבירות את אחוז ההקלקות על התוצאה שלו גם אם היא לא בין התוצאות הראשונות?
אני מאמין שכל מה שאנחנו רואים כיום בגוגל יגיע לכדי רווייה. גם בגוגל יבינו שיש גבול כמה פרסומות אפשר לשים בדף תוצאות אחד, ויחפשו דרכים נוספות למקסם רווחים, מבלי לפגוע במנוע החיפוש שלהם.
אם ימשיכו, הרי שיקום להם יורש- כבר היום פייסבוק נותנים פייט בתוצאות החיפוש של גוגל, ומשמשים בעצמם כסוג של מנוע חיפוש.
אם לא ימשיכו, התוצאות ישתפרו, ובגוגל יחפשו דרך אחרת ויצירתית לעשות כסף, מבלי הצורך לפגוע בתוצאות החיפוש שלהם.
אני מאוד מאמין ותומך ביצירתיות- יש את זה לגוגל בטונות. אני רק מקווה שהם ישכילו לראות שהם מתחילים לפגוע בעצמם, ויתחילו לדאוג לתוצאות עבור הגולש ולא רק בדרכים לייצר עוד כסף!
אשמח לשמוע את דעתכם בנושא 🙂
אבישי
מבחינת הגולש, כל הצעדים האלה דווקא עוזרים מאוד, מבחינת בעלי העסקים/אתרים לעיתים קרובות הצעדים של גוגל יותר מידי דורסניים ופוגעניים.
לי נדמה שגוגל יותר ויותר הולכים לכיוון של יאנדקס בו 90% מהנדל"ן הוירטואלי הוא ממומן והשאר אורגני ,התוצאות כמובן רלוונטיות לגולשים אבל בעלי העסקים משלמים לא מעט על זה.
אני מסכים עם עידן בתגובה שלו במאה אחוז.
ולמעשה מסכים גם עם הדברים שלך אבישי,
גוגל משקיעים ביותר תוצאות של "פרסום" נטו עבור הגולש והן איכותיות ומדוייקות מפעם לפעם אבל זה על חשבון תוצאות "טיבעיות" ללא פרסום כלשהו.
בזה אני חושב שגוגל עושים שירות כלכלי לעצמם ופחות שמים את הגולש במרכז ואת "חוקי הטבע" של האינטרנט לגבי מה חשוב ומה יקפוץ ישר מול הגולש בעת חיפוש.