גוגל שיחררה את גרף הידע שלה בישראל לאחר תקופה ארוכה שהוא מוצג לגולשים ברחבי העולם.
למרות שלא הצלחתי לראות באופן אישי תוצאות ויזואליות בישראל (יתכן שההטמעה של הגרף תקח עוד כמה ימים. לפי דיווחים שראיתי מגולשים בקבוצות דיון ברשת גם הם עדיין לא רואים את האופציה החדשה) אני אנסה לסקור את הנושא לפי המצב בעולם.
מהו גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph) ?
מטרתו של גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph) היא לבנות מידע על קשרים בעולם האמיתי באמצעות תרשים ידע ספציפי. תרשים הידע אוסף מידע רלוונטי על דברים שקשורים לעולם האמיתי. למשל, שמות של אנשים, שמות של מותגים, שמות של סרטים, שמות של סרטים, שמות של מקומות מרכזיים ונושאים אחרים שגוגל מצאה לנכון.
במקרה של אדם נוכל לקבל נתונים כמו תאריך הלידה, תאריך הפטירה, עיסוק, תקופה וכדומה – הנתונים שיוצגו לך הם נתונים שמשתמשים אחרים מצאו כרלוונטים ומעניינים לחיפוש שלך.
למידע נוסף, מומלץ לצפוץ בוידאו שגוגל שיחררו על הנושא :
תוצאות מגרף הידע של גוגל בעברית יכולות להיות מוצגות בצד השמאלי של העמוד או בחלק העליון של העמוד. מיקום התוצאות ישתנה בהתאם למידע שמוצג נקודתי או מקיף.
כיצד גרף הידע של גוגל ישפיע עלינו ?
גרף הידע של גוגל ישפיע בצורה ישירה על התנהגות הגולשים בתוך גוגל ובאתרים שמוצגים בתוצאות החיפוש. בין ההשפעות העיקריות תוכל למצוא :
- זמן שהייה בגוגל – ככל שגוגל מושכים יותר נתונים ממקורות חיצוניים ומציגים אותם בתוך תוצאות החיפוש, זמן השהייה של הגולש בתוך תוצאות החיפוש יגדל בצורה ישירה.
- פגיעה באתרים שמוצגים בתוצאות החיפוש – אם בעבר גולש היה צריך להכנס לאתר X בשביל לקבל תשובה לשאלה כלשהי, כעת התשובה מוצגת לו מול העיניים תוך כדי החיפוש ויותר אין צורך להיכנס ולנבור באתר X, Y ו – Z בשביל לקבל את המידע הדרוש. ברוב המקרים, הנפגעת העיקרית תהיה ויקיפדיה, אתרי אינדקסים (שמתבססים על שמות מותגים וחיפוש טלפונים) ואתרי תוכן אחרים.
- חיפושים עם כוונה עסקית – החדשות הטובות מבחינת בעלי העסקים הן שברוב המקרים, גרף הידע של גוגל יוצג על חיפושים כלליים, ללא כוונה עסקית וללא מפרסמי Adwords. הסיבה לכך היא שגוגל לא מעוניינת להפסיד רווחים מצטברים מפרסומות הטקסט שהם יכלו להציג לגולשים.
- עיוורון באנרים – עיוורון באנרים היא תופעה שבה גולשים לא מבחינים יותר באיזור מסויים באתר משום שאיזור זה מכיל בצורה קבועה באנרים או מודעות טקסט. לפי דעתי, גוגל שילבו את הגרף בצד שמאל מסיבה מכוונת – להרגיל אותו להסתכל על איזור זה ובצורה זו לנסות ולהתמודד עם התופעה. סביר להניח, שכתוצאה משינוי זה מפרסמים בגוגל יראו עליה בכמות הצפיות/הקלקות בקמפיינים הממומנים שלהם.
- שילוב עם גוגל מפות – גרף הידע של גוגל יקושר לעמוד העסקי של המותג/עסק בגוגל מפות וימשוך ממנו נתונים רלוונטים על העסק כמו מיקום, טלפון, ביקורות גולשים וכדומה.
- חיפוש סלולרי – גרף הידע של גוגל מוצג בכל הפלטפורמות האפשרויות (מחשבים שולחניים, טאבלטים וסמארטפונים) כך שכמובן שילוב שלו במכשירים הסלולריים יגרום לדחיקה נוספת של תוצאות החיפוש האורגניות.
לסיכום, גרף הידע של גוגל בא להטיב עם הגולשים (שיוכלו לקבל תשובות מהירות יותר לשאלות שלהם) וכמובן עם גוגל עצמה. סביר להניח שהפגיעה בעסקים תהיה מינימלית מאוד בעוד אתרי תוכן שמוצגים על שאילתות כלליות ואינדקסים יסבלו בירידה נוספת במעמדם.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא בתגובות לפוסט זה.
לדעתי הגרף הזה ישתלם בעיקר לאלו שהחליטו לאמץ את פתרונות ה MARKUP ויזכו לחשיפה נוספת בגרף.
השאלה היא כמה אתרים אימצו את הפתרונות הללו(אם בכלל) ומאילו אתרים ישראלים יצא לך לשים לב שגוגל שואב את הנתונים
כרגע לא הצלחתי לראות את זה בכלל בפועל, אז לא ממש הצלחתי לראות ממי הוא שואב את המידע בישראל.
בצפייה בנתונים מחו"ל, הוא שואב את המידע ממקורות כמו ויקיפדיה (בכל מה שקשור לאנשים, מקומות, תוכן אחר), בארנס אנד נובל/אמזון (בכל מה שקשור לספרים), גוגל מפות, גוגל פלוס, גוגל תמונות ואפילו מתוך האתר עצמו (בעיקר בכל הקשור לעסקים)- אני מניח שיש עוד הרבה מקורות, זה לפחות מה שאני ראיתי בחיפושים כלליים/ממוקדים.
כרגע רוב מה שאני רואה זה פשוט ציטוט מויקפדיה עם כמה פרטים עובדתיים ותמונות. אני בספק אם זה יפגע בקידום של מילות מפתח "מסחריות" כמו בעלי מקצוע, שירותים, מוצרים וכו'.
אם כבר, אני חושב שדווקא פוליטיקאים ויחצני"ם ירוויחו מן המהלך מכיוון שיהיו להם פחות צרות עם מיתוג שלילי ברשת. (רק תסתכלו בעמוד התוצאות הראשון של "יאיר לפיד").