תשלום לפי לחיצה או PPC ( קיצור של Pay Per Click ) היא שיטת פרסום אשר באה לידי ביטוי במנועי חיפוש, רשתות פרסום ואתרים שונים ברשת.
כיום בכל מנועי החיפוש הגדולים גוגל, MSN ויאהו אתה יכול למצוא את שיטת פרסום זו. מודעות אלה מוצגות בדרך כלל כמודעות טקסט המוצגות ליד תוצאות החיפוש האורגניות שמנוע החיפוש מפיק לחיפוש מסויים. כאשר גולש לוחץ על המודעה, המפרסם מחוייב בסכום מסויים.
למרות שחברות רבות מציעות את שיטת פרסום זו, נכון להיום גוגל אדוודרס ויאהו Overture הן שני המפעילות הגדולות והעיקריות ביותר בשיטת פרסום. MSN התחילה ניסויי בטא עם שירות המודעות שלה שנקרא MSN adCenter, אך נכון לזמן כתיבת המאמר הוא עדיין לא הצליח למשוך אליו מפרסמים רבים. התשלום שדורשים מנועי החיפוש עבור כל לחיצה משתנה בהתאם לתחרותיות באותה מילת מפתח שהמפרסם מעוניין לפרסם את מודעתו. סכום המינימום שהמפרסם חייב להציע על מנת שמודעתו תוצג הוא 0.01$ אמריקאי.
תשלום לפי לחיצה עבור פרסום במילות מפתח
צורת השימוש הנפוצה ביותר בתשלום לפי לחיצה היא מכרז על מילות מפתח אשר יכולות להיות מילים או ביטויים ויכולים לכלול בתוכם מספרים וסימנים מיוחדים אחרים. כאשר גולש מחפש ביטוי או מילה מסויימת מנוע החיפוש מנתח את המילה ומציג לגולש רשימה של מפרסמים הרלוונטים לו. למשל, במידה וגולש יחפש את המילה "משלוחי פרחים" בגוגל, יאהו, MSN ישירות יוצגו עבורו מודעות הרלוונטיות לנושא החיפוש. כתוצאה מכך, מספר המשתמשים שילחצו על המודעה יהיה גדול יותר מפרסום סתמי באתר שאינו מציג מודעות רלוונטיות לגולש.
בין מנועי החיפוש והאתרים שיישמו את צורת שימוש זו ניתן למצוא את גוגל, יאהו Overture ( שירות Go-To לשעבר ), Miva ( שירות FindWhat לשעבר ), SearchFeed, Enhance (שירות Ah-Ha לשעבר), GoClick, 7Search, Kanoodle, ePilot, Search123, Kazazz, Pricethat, Search FAST. אתרים ישראלים שניתן למצוא הם למשל מנוע החיפוש פורטלו ואינדקס תפוז.
תשלום לפי לחיצה עבור שיווק מוצרים
צורת שימוש נוספת של תשלום לפי לחיצה היא לשיווק מוצרים באתרים שונים. אתרים מכירות או השוואת מחירים מאפשרים למפרסמים לספק נתונים על כלל המוצרים שלהם. כאשר משתמש באתר מחפש מוצר כלשהו, עמוד המוצר של המפרסם באתר מוצג בצורה בולטת משל המתחרים וכתוצאה מכך אחוז הלחיצה על עמוד המוצר שלו ברוב המקרים גדול יותר.
בין אתרי המכירות שיישמו את צורת שימוש זו ניתן למצוא את BizRate, NexTag, PriceGrabber, Pricescan, Pricethat, Pricewatch, PriceLeap, Shopping.com. אתרים ישראלים שניתן למצוא הם למשל מנוע השוואת המוצרים זאפ.
תשלום לפי לחיצה עבור חיפוש שירותים
צורת שימוש זו דומה מאוד לצורה הקודמת ובמקום שיווק מוצרים הפעם ההתייחסות היא לחיפוש שירותים. מנועים לחיפוש שירותים למשל כמו אינסטלטורים מאפשר למפרסם להציג את שירותיו ועבור כל לחיצה על המודעה שלו הוא מחוייב בתשלום קבוע שניתן מראש.
בין המנועים שיישמו את צורת שימוש זו ניתן למצוא את NexTag, Pricethat SideStep, TripAdvisor.