לאחר עדכוני גוגל האחרונים (בעיקר, פינגווין ופנדה) כל נושא בניית הקישורים ירד מעט למחתרת, ערך הקישורים ירד בהדרגה (לפחות בצורה תיאורטית, בפועל כולם ממשיכים לרדוף אחרי הקישור) ומדדי איכות נוספים צצים להם מידי יום.
מניפולציות בתוצאות החיפוש של גוגל
מטרתם העיקרית של עדכוני האלגוריתם היא להקשות על מקדמי אתרים לבצע מניפולציה בתוצאות החיפוש – מבחינת גוגל, בעולם אוטופי לא היו מקדמי אתרים.
נכון להיום, מנועי החיפוש משתמשים בסיגנלים רבים לזיהוי איכות האתר, בין הסיגנלים המוכרים ניתן למצוא כמות ואיכות הקישורים, מדדים חברתיים, אופטימיזציית On-Page, תוכן, עדכניות וכדומה.
בשנים האחרונות מנוע החיפוש של גוגל התבסס על מדד שקל מאוד להשפיע עליו, איכות וכמות הקישורים. ניתן ליצור קישורים עם אנקור ממקורות חיצונים בצורה קלה יחסית ובכך להשפיע בצורה ישירה על מיקומי האתר. גוגל טוענים תמיד שהם מעוניינים בקישורים טבעיים אשר מתווספים לאתר על ידי משתמשים, ספקים ולקוחות – אך המציאות להרבה מאוד עסקים היא מורכבת ולא מאפשרת להם לקבל חשיפה טובה בזמן סביר.
לפי עדכוני גוגל האחרונים, ניתן להסיק שגוגל מגדילה בצורה עקבית את יחס המדדים הבלתי ניתנים להשפעה בנוסחאות הדירוג שלה. אחד המדדים הוא מדד ה – Co-Citation (ציטוט משותף).
מה זה ציטוט משותף (Co-Citation) ?
ציטוט משותף הוא מדד אקדמי למדידת הדמיון של בין שני פריטי תוכן באינטרנט. לדוגמא, אם מסמך A ו – B מצטטים (בעיני מקדם האתרים, קישור הוא שווה ערך לציטוט) את המסמכים C, D ו – E אז שני פרטי התוכן הראשונים קשורים אחד לשני. ככל שיהיו יותר ציטוטים/קישורים משותפים רמת הדמיון תעלה והסבירות שהם דומים סמנטית היא גדולה יותר.
חשוב לציין שלא חייב להיות קשר כלשהו בין שני המסמכים (A ו – B) ובהחלט יתכן שהם לא יזכירו אחד את השני, אך עדיין יחשבו למשותפים סמנטית.
על מנת לבדוק את האתרים המשותפים לך בעיני גוגל ניתן לבצע חיפוש על האתר עם הפקודה Related. אם תבצע חיפוש על האתר שלך תוכל למצוא הרבה מאוד אתרים שמקושרים אליך או שאתה מקשר אליהם, אך תוכל למצוא גם הרבה מאוד אתרים שבכלל לא קישרת או קושרת מהם בעבר.
באותו הקשר, אני ממליץ לך לצפות בסרטון הקצר ש – SEOMoz הפיקו על הנושא :
ראנד פישקין, ללא זקן, על Co-Citations (ציטוטים משותפים)
האם ניתן לבצע מניפולציה בציטוט משותף (Co-Citation) ?
כאמור, הרבה יותר קשה להשפיע על מדד זה אך כמובן שגם עליו ניתן לבצע מניפולציה בצורה כזו או אחרת. הנה 3 שיטות מרכזיות אשר ישפיעו על הציטוטים המשותפים שלך ברחבי הרשת :
- תוכן טבעי – תוכן אשר כתוב בצורה טבעית ולא מאולצת מאפשר ליצור ציטוט משותף טבעי. לדוגמא, אם נכתוב פריט תוכן על זכויות יוצרים, נוכל לכתוב או לקשר לנושאים של סימני מסחר, קניין רוחני, חוקים, הסכמים וכדומה. כאשר הכתיבה היא טבעית ולא מאולצת, המילים וההרחבות (הקישורים) יגיעו בצורה טבעית מבלי להתאמץ יותר מידי.
- פוסטים אורחים – פוסטים אורחים היא שיטה מצויינת ליצור ציטוטים משותפים מטעמנו ולאחר בחירה סלקטיבית של מקורות חיצוניים.
- לינק בייטינג – שוב, יצירת משמעות אמיתית באמצעות תוכן ראשוני, כלי שימושי, מדריך נדרש, הומור או מחלוקות ותככים (אנשים אוהבים דם, זה תמיד עובד לחובבי הז'אנר…).
- מובילי דעת קהל – מובילי דעת קהל בנישה שלך, יכולים להקפיץ את כמות הציטוטים המשותפים שלך ברשת על ידי הפצה של תוכן (חוזרים שוב לנקודה הראשונה…) שבעיניהם שווה התייחסות.
- סיגנלים חברתיים – ככל שתיצור לעצמך יחסים אישיים יותר עם הקולגות, המתחרים, הספקים והלקוחות שלך תוכל להגדיל את הנראות שלך באתרים שלהם. חיזוק היחסים יכול להתבצע על ידי מתן תגובות על תכנים רלוונטים, שיחות ומפגשים אשר יקרבו ביניכם עוד יותר.
ניתן לראות שהרבה יותר קשה ליצור ערך מאשר ליצור עוד קישור חסר תועלת באתר X – זו בדיוק המטרה של גוגל, לחייב אותנו ליצור ערך אמיתי ולהשתפר באמצעותו.
לסיכום, בנתיים אתם יכולים לחזור ולבנות עוד קישור לאתרים אך ללא ספק ציטוטים משותפים יהיו בעתיד (אם לא כבר היום, מי יודע..) מדד איכות מתקדם וקשה יותר לפיצוח בנוסחת הדירוג של גוגל. כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך על הנושא.
הפוסט הזה מסכם בצורה די טובה את הנושא של Co-sitation, חשוב להוסיף שאזכורים על גבי אתרים הם פרמטר אחד מתוך כל הפרמטרים הללו. ב-2011 המדד הזה היה זניח יחסית ונעשה שימוש בו רק על פני התשתית האלגוריתמית של גוגל (LSI, Semantics) ורק לאחרונה החל המשקל של הפרמטר הזה לעלות, נראה שמניפולציות קישורים ממוקדות נותנת אפקט קטן יותר ללא אזכורים או שימוש ב co-citation, לאחר מחקר מאוד מעמיק שביצעתי על פני כמה חודשים תוך שילוב עם מחקרים נוספים, ניתן להסיק שגוגל מבצעים את השינויים הללו בכדי לזהות מותגים, וככל שמותג מתחזק מחוץ לאינטרנט ישנה השפעה רבה על אופן שבו מומלץ לגוגל להציג אותו על גבי האינטרנט. Co-citation זה רק אחד מהמדדים החדשים שגוגל שם עליהם יותר משקל.
מצרף קישור למחקר עצמו שחושף עוד כמה עשרות פרמטרים שגוגל לוקח בחשבון שאם עובדים בצורה רוחבית יותר התוצאות מדהימות!
http://www.duran-seo.co.il/blog/?p=3394
אורי, ברור שיש עוד עשרות פרמטרים (ואולי אף מאות..) הרלוונטים לדירוג, אך אני מעדיף להתרכז ולהתמקד בנושא אחד בכל פעם ולא להתפזר יותר מידי.
מותגים נהנים מייחס מועדף בגוגל גם ללא קשר ל -Co-citation וזאת משום שכמות האנשים שמדברים עליהם גדול הרבה יותר מעסקים/אתרים פשוטים אחרים. כאשר כתבתי את המאמר כיוונתי אותו (לפחות בעיני) לבעלי עסקים מן היישוב שלא מנהלים קמפיינים בטלוויזיה, בעיתונות וברדיו – לאותם בעלי עסקים הרבה יותר קשה להם להתבלט, אך עם קצת יצירתיות ושינוי קו מחשבתי הכל אפשרי.
בכל מקרה, המחקר שצירפת מצויין, אני ממליץ לכולם לגשת גם לבלוג של דוראן ולקרוא אותו במלואו.
התגובה שלי למעלה נועדה לחזק את הנקודות שאתה מעלה פה במאמר. co-citation שהיה נחשב לפרמטר קטן יחסית, מקבל משקל גבוה יותר על ידי קשרים חדשים שהוא מקבל בתוך כל מערכת הקשרים בין פרמטרים בדירוג של גוגל, אם פעם קישורים היו חזקים תוכן היה חזק ולפתע הוסיפו קצת גם סיגנלים חברתיים, היום המצב מורכב אפילו יותר כאשר כל עולם ה co-citation מקבל משמעות חדשה לחלוטין, אם יצא לך להסתכל, במחקר עצמו יש קישור לדוגמאות של ממש בתחומים תחרותיים ובביטויים תחרותיים על כך שעל ידי co-citation בלבד, אתרים מגיעים לראש התוצאות, כי ה brand signlas שלהם בשמיים !
אני מבסוט מאוד על המאמרים שלך, ובעיניי אתה, אורי, פבל, גלעד, עמית ועוד כמה חבר'ה היחידים שמעלים תכנים ברמה כזו. שאפו !
קצת קשה לי להבין כיצד ניתן באופן ממשי לקדם אתרים גדולים באופן שכזה וזה גם מצריך מערכת תומכת די משמעותית וגדולה.
נכון, זה מצריך הרבה יותר משאבים, מטרתה של גוגל היא להקשות עלינו.
יופי של פוסט עידן.
ממוקד, ענייני וקולע.
נהניתי לקרוא, כרגיל.
אין ספק שמר גוגל עושה לנו לאחרונה את החיים יותר ויותר קשים:)
תמשיך לעדכן אותנו.
תודה!
עמית
עמית תודה על המחמאות, תמשיך לבקר בעתיד.
שולמן,
מאמר מקצועי מאוד על CO – CITAION
גלעד זה שלומן, לא שולמן – Shulman זה אמן טראנס 🙂
shai tzadik – יש מאמר נפלא על כך ב סאומוז שמראה על האפשרויות הנהדרות של co-citation אני יכול לומר בוודאות – שכתשתית תומכת זה משפר את הקצב ההתקדמות וההתקדמות הרוחבית (המון ביטויים בבת אחת) בצורה משמעותית – הרי המשמעות האמיתית של co-citations זה לתת אינדיקציה לחוזקו של המותג (כמה הוא מאוזכר על גבי הרשת)
אורי, תוכל בבקשה לתת לנו קישור כדי לקרוא את המאמר?
עידן – כרגיל, שאפו!
אדי
שולמן מצטער על הבלבול בשם 🙂
אורי זילברשטיין אין לי מושג באומני טראנס תן דוגמא בבקשה 🙂
לא חושב שזה השיח להתחיל להפיץ בו קישורים של טראנס ביוטיוב אחי 🙂
אבל אולי כל התגובות האלה עושות טוב למאמר..
כתבה ממש מעניינת.
גוגל ללא ספק מקשה על אתרים להגיע לטופ.
אני מאמין שיבוא יום אחד מישהו ויעיף את גוגל ואת השיטה הלא נכונה שלהם!
יצא לי להפגש עם חברה ממש קטנה שהולכת לפתח את מנוע החיפוש של העתיד, קוראים להם בלומפה…אני מאמין שעוד נשמע עליהם, לגבי השם לא בטוח , אבל מאה אחוז על הטכנולוגיה.
מסכים במאה אחוז לגבי גוגל! גוגל רואה את הסוף !!
לגבי בלומפה ,ממש מעניין מה הטכנלוגיה שלהם…מחפש מידע לא מוצא כלום.