במידה ואתה מעורה קצת בקהילות קידום אתרים הקיימות ברשת, בוודאי שמעת יותר מפעם אחת על תופעת ארגז החול של גוגל. על תופעה זו נכתב רבות, מאמר זה יעשה לך קצת סדר בבלאגן וילמד אותך מתי נצפת התופעה לראשונה, מה קורא בעקבותיה ואיך ניתן לפתור את הבעיות שקורות בעקבות אפקט ארגז החול של גוגל.
מהו אפקט ארגז החול של גוגל ?
לפני שאכנס לפרטים בקשר למהו ארגז החול של גוגל, אני חייב לציין כי לא כל אחד בתחום קידום האתרים מסכים כי בכלל קיימת תופעה שנקראת "ארגז חול". למען האמת, ארגז החול הוא שם שהוצמד לתיאוריה שהתפתחה בעקבות מקרים שקרו בעבר למקדמי אתרים רבים. בכל מקרה, זה לא משנה ורלוונטי אם ארגז החול באמת קיים או לא, זאת משום שאנו יודעים כי השפעות ארגז החול קיימות ולכן זה הנושא החשוב בתופעה זו.
ארגז החול של גוגל אדסנס הוא פילטר יחסית חדש שנראה כי הוכנס למנוע החיפוש גוגל במרץ 2004 במהלך העידכונים, אוסטין ופלורידה, שהתרחשו בגוגל באותה תקופה. כפי הנראה ארגז החול משפיע על כל אתר חדש שעולה לרשת ע"י סימונו והכנסתו לסטטוס של "תקופת מבחן". ההשפעה של ארגז החול מתבטאת בכך שאתרים חדשים יכולים להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל במיקומים גבוהים ובזמן יחסית קצר למשך מספר שבועות אך כאשר ארגז החול מופעל האתרים לא ידורגו, אך יופיעו בתוצאות החיפוש בחיפוש אחר שמם או כתובתם. ארגז החול מופעל על האתר ללא התחשבות בתוכנו, פעולות האופטימיזציה שהופעלו עליו או בכמות הקישורים הנכנסים שבבעלותו. בסופו של דבר, פילטר זה עוצר את האתר מקבלת דירוגים גבוהים בצורה מיידית.
לפי דיווחים של מקדמי אתרים, נראה כי ארגז החול משפיע כמעט כל אתר חדש ללא יוצאים מן הכלל. חשוב לציין כי ארגז החול אינו מתפקד כעונש על דבר מה שבעל האתר ביצע וניתן לדמות אותו ל"טקס חניכה" המופעל על אתרים חדשים ברשת.
ניתן לאמר גם כי ארגז החול משפיע בצורה גדולה יותר על אתרים העוסקים בתחומים תחרותיים. במידה ואתרך מתמקד במילות מפתח תחרותיות מאוד, יתכן כי המצאות האתר בארגז החול יכולה להיות ארוכה יותר מאשר אתר אחר המתמקד במילות מפתח תחרותיות פחות.
למה קיים אפקט ארגז החול של גוגל ?
קיימים דיונים רבים העוסקים בשאלה האם יישום ארגז החול בגוגל הוא דבר טוב או לא. מובן מאליו כי בעלי אתרים או מקדמי אתרים המעוניינים שאתרם ימוקם בגוגל בצורה מהירה לא אוהבים אותו משום שהוא מונע מהם לקבל תעבורה רבה מאוד שיכולה להתקבל לאתרם במיקומים הראשונים בגוגל. אם זאת, ארגז החול לא יושם במקרה וישנם מספר סיבות טובות מאוד לקיומו.
קהילת מקדמי האתרים הבינה כי קידום אתרים בצורה הבסיסית ביותר כולל תהליך בניית קישורים נכנסים, יצירת תוכן מקורי העשיר במילות מפתח ושימוש נכון ב – Anchor. כפי שקהילת מקדמי האתרים הבינה את הכללים הבסיסיים הללו הבינו זאת גם ספאמרים רבים המעוניינים להשפיע את מנועי החיפוש. ספאמרים רבים התחילו לנצל זאת על ידי הקמה מהירה של אתרים אשר בצורה ברורה מפרים את מדיניות השימוש בגוגל ועם הבנה כי לאחר זמן מה אתרם ינודה ממנוע החיפוש. עם זאת, נידוי האתר לא שינה כל כך לספאמר משום שבמידה ואתרו ידורג בצורה טובה ( אפילו לחודש אחד ) הרווח שהוא יוכל לעשות יצדיק את עלויות ההקדמה של האתר. בצורה זו, הספאמר יכל לפתוח אינספור אתרים, בעלי כתובות ותוכן שונה במקצת לשם ביצוע רווח גבוה וחד פעמי. שיטה זו היתה אפקטיבית וקלה מאוד ליישום לאורך זמן. בנוסף, מה שהפך את העניין לקל הרבה יותר היה מהירות האינדוקס של גוגל. בשעה שלמנועי חיפוש אחרים תהליך האינדוקס היה לוקח מספר חודשים, אצל גוגל היה הזמן קצר משמעותית ולקח מספר ימים.
על מנת לפתור את בעיה זו, מערכת גוגל קיבלה החלטה להמשיך ולאנדקס אתרים חדשים במהירות אך הביטחון שהיה עד כה באתרים חדשים, יעלם לחלוטין. כל האתרים החדשים שיועלו יוכנסו לתקופת מבחן אשר תגמר רק כאשר האתר יעבור תקופת זמן ממושכת ויצבורו לעצמם מוניטין וכבוד בעיני גוגל. לאחר פרק זמן זה, האתר יעזוב את ארגז החול ויצטרף לשאר האתרים המבוססים והמוכרים במנוע החיפוש.
כיצד אפקט ארגז החול של גוגל משפיע על אתרי ?
במידה ובבעלותך אתר חדש, ישנו סיכוי טוב מאוד כי הוא יוכנס לארגז החול. אם זאת, אין צורך כי תשנה את צורת בניית אתרך או שיווקו. עליך להשתמש בארגז החול ולהסתכל על היתרונות שבו.
בזמן שהיית אתרך בארגז החול, גוגל ממשיך לדרג אותו בדיוק כמו כל אתר אחר ברשת. ברמה העקרונית, אתרים נשפטים ומדורגים על פי איכות הקישורים הנכנסים שלהם ואיכות התוכן שהם מספקים. יתכן כי גוגל ישנו בהמשך את שיטות הערכה שלהם, אך האלמנטים הבסיסיים ישארו כמו שהם.
בזמן שאתרך בארגז החול, אתה צריך לנצל את תקופת זמן זו לבניית תעבורה לאתרך בעזרת שיטות השיווק הרגילות כמו כתיבת מאמרים, יצירת קהילה מבוססת של מבקרים או ביצוע שיתופי פעולה כלשהן עם אתרים המציעים תוכן זהה או משלים לשלך. בזמן תקופת המבחן שלך, יש לך את הזדמנות מצויינת לנתב את זמנך ולקדם את אתרך במקביל לשיטות השיווק הרגילות כך שכאשר תעזוב את ארגז החול תכנס בצורה מיידית למיקומי מפתח במנוע החיפוש.
האם אתרי נמצא בארגז החול של גוגל?
השאלה הראשונה של כל בעל אתר ששומע בפעם הראשונה על תופעת ארגז החול היא האם אתרו נמצא בארגז החול או לא. על מנת לקבוע אם אתרך נמצא בארגז החול עליך לבצע חיפוש על כתובת האתר. במידה וגוגל מוצא את האתר ומודע על קיומו עליך לבדוק בנוסף אם אתה מדורג במיקומים גבוהים עבור מילות מפתח עיקריות באתרך. במידה ולא, בדוק את איכות תוכן האתר ואיכות הקישורים הנכנסים אליו. בנוסף, בדוק האם אתה מדורג במיקומים גבוהים עבור מילים שאינן תחרותיות – עליך לזכור כי הפילטר של ארגז החול משפיע יותר על מילות מפתח תחרותיות מאשר על מילות מפתח פחות תחרותיות.
בדיקה נוספת שבאפשרותך לבצע היא בדיקה במנועי חיפוש אחרים כמו יאהו ו – MSN במידה ואתה מדורג במנועי חיפוש אלה במיקומים גבוהים עבור מילות מפתח תחרותיות, סביר להניח כי אתרך הוכנס לארגז החול לתקופת מבחן.
האם ישנה דרך לצאת מארגז החול של גוגל ?
התשובה היא כן, הדרך הטובה ביותר לצאת מארגז החול היא לחכות עד אשר אתרך יצא משם. כמו שנאמר קודם לכן, ארגז החול אינו קבוע ונועד לשם מיגור תופעות ספאם והצפת תוצאות החיפוש ע"י מקדמי אתרים וספאמרים. ללא ספק, ארגז החול לא נוצר לשם עצירת אתרך וההצלחה של אתרך. במידה ותמשיך לבנות ולהוסיף תכנים כנדרש, אתה תעזוב את ארגז החול ותצטרף לשאר האתרים המבוססים והמוכרים בתחום שלך.
לסיכום, כתוצאה מתופעת זיבול תוצאות מנוע החיפוש מערכת גוגל החליטה כי נדרש פילטר מסויים שיעצור זאת. פילטר זה נקרא "ארגז החול" והוא משפיע על אתרים חדשים שעולים ממרץ 2004. ללא ספק, אף בעל אתר לא אוהב את ארגז החול אך עם זאת כדאי לנצל את פרק זמן זה ליצירת תוכן איכותי, קישורים נכנסים, ביצוע אופטימיזציה וקידום לאתר ואף להקדיש זמן ולשווק את האתר באמצעים מסורתיים.
הדרך היחידה לצאת מארגז החול של גוגל היא קישורים נכנסים לאתר שלכם ממקורות מהימנים וכן מילוי האתר בתוכן רלוונטי שיעלה אותו בדירוג בגוגל.
כמה זמן בערך נמצאים בארגז החול, שבועות, חודש, מספר חודשים, חצי שנה…?