אתמול גוגל שיחררה פצצה שהרבה מאוד בעלי אתרים חיכו לה, כלי חדש שעונה לשם Disavow Links Tool ומטרתו לאפשר לבעל האתר או למקדם האתר לקבוע לגוגל איזה קישורים בעייתיים מבחינתו ואיזה קישורים מועילים לבעל האתר.
תחת מאמר זה תוכל ללמוד מתי כדאי להשתמש בכלי החדש של גוגל, מהי שיטת העבודה הנכונה ומהן הנחיות גוגל בנושא.
למה בכלל להשתמש בכלי החדש של גוגל להסרת קישורים ?
מאז ומתמיד כמות, איכות ומקור הקישורים היו סיגנלים חשובים מאוד לדירוג אתרים בגוגל. לכן, נשאלת השאלה למה בכלל להשתמש בכלי אשר מסיר קישורים שמפנים אליך לאתר ?
התשובה לכך היא שלא כל הקישורים שווים, ישנם קישורים שפוגעים בך (בצורה כזו או אחרת, לפי הנחיות גוגל) ונחשבים לקישורים לא טבעיים, הנה כמה דוגמאות :
- החלפות קישורים אוטומטיות
- אתרי מאמרים באיכות ירודה
- אתרי אינדקסים באיכות ירודה
- רשתות בלוגים מלאכותיות
- פרופילים מזוייפים
- ספאם תגובות בבלוגים
- ספאם תגובות בפורומים
- ספאם קישורי Footer
- קניית קישורים
- אתרי לווין באיכות ירודה
- בלוגרולים עמוסים תחת בלוגים
- קידום אתרים שלילי, Negative SEO

כל הדוגמאות הנ"ל נחשבות בעיני גוגל לטקטיקות בעייתיות להשפעה על תוצאות החיפוש שלה.
מתי כדאי להשתמש בכלי החדש להסרת קישורים (Disavow Links Tool) ?
לפי דעתי, ישנם 2 מצבים ברורים בהם כדאי להשתמש בכלי החדש של גוגל :
- שימוש בכלי כאמצעי מניעה – במידה ואתה חושש שכוחות חיצוניים מפעילים על אתרך אמצעים לקידום אתרים שלילי או שאתה חושב שחלק מהקישורים שיצרת אינם איכותיים מספיק תוכל לבקש הסרה של קישורים מסויימים.
- שימוש בכלי כאמצעי לריפוי האתר – הצורך בכלי החדש נולד כתוצאה ממציאות אחרת בתוצאות החיפוש. בשנתיים האחרונות יכלנו לראות כמות גדולה מאוד של פעולות מצד גוגל אשר השפיעו גם על אתרים לגיטימיים לחלוטין. בין הפעולות שגוגל ביצעה בעבר ניתן למצוא עדכוני אלגוריתם (גוגל פנדה, גוגל פינגווין ואלפי עדכונים קטנים במהלך התקופה), שליחת הודעות על קישורים לא טבעיים, פעולות ידניות כנגד אתרים בעייתיים במיוחד והסרה מוחלטת של דומיינים מהאינדקס (במקרים קיצוניים במיוחד).
חשוב מאוד לדעת שגוגל טוענים שהשימוש בכלי החדש להתנערות מקישורים הוא כלי אשר מיועד למשתמשים מתקדמים ויש להשתמש בו במשנה זהירות וכמוצא אחרון (לאחר שניסית באופן פעיל להסיר את הקישורים הבעייתיים מהרשת ולא הצלחת..). תיאורטית שימוש לא נכון בכלי יכול להביא דווקא לפגיעה באתר ולא לשיפור דירוגי האתר במנועי החיפוש.
כמו כן, מצד אחד גוגל שומרים לעצמם את הזכות להתעלם מבקשות ההתנערות שלך, אך מצד שני הם טוענים שהם יתייחסו לבקשות ברצינות (כרגיל, הם אומרים הרבה ושום דבר..).
על מנת להבין קצת יותר על הנושא, מומלץ לראות את הסרטון הבא של מאט קאטס :
איך משתמשים בכלי הסרת הקישורים (Disavow Links Tool) בכלי מנהלי האתרים של גוגל ?
על מנת להתחיל בתהליך עליך למצוא מאיפה אתה מקבל קישורים לאתרך ? – בשביל לעשות זאת, הכנס לפאנל הניהול של כלי מנהלי האתרים של גוגל > תנועה (Traffic) > קישורים לאתר שלך (Links to Your Site) > לחץ על עוד תחת מי מספק את המספר הרב ביותר של קישורים והורד את כל טבלת הקישורים.
כעת שיש לך את רשימת הקישורים שמפנה לאתרך, תוכל להתחיל ולעבור על כל הקישורים ולזהות עמודים או דומיינים בעייתיים. איך ניתן לזהות זאת ? – כרגע, אני בעיקר מפעיל הרבה שיקול דעת.
נסה למצוא דומיינים לא מוכרים לך (בישראל רמת הפירגון היא מינימלית כך שבטוח שמעל 90% מהקישורים יהיו קישורים שאתה יצרת ולא אחרים הפנו אליך), נסה למצוא אתרים ש"הפכו את עורם" והשתנו במרוצת השנים (שינוי בעלים או שינוי נושא) ובמידה ואתה עוקב אחר המיקומים שלך נסה לזהות מגמות הקשורות לפעילות הקישורים שלך (כלומר, האם יש ירידות לאחר הוספת קישורים ממקורות חדשים).
לאחר שזיהית את הקישורים הבעייתים, הכן קובץ TXT או CSV אשר מכיל את רשימת הקישורים, קישור אחד בכל שורה. במידה ותרצה להתנער מעמוד ספציפי הכנס את הקישור בצורה הזו :
http://www.bad-domain-name.co.il/bad-page.html
במידה ותרצה להתנער מכל הדומיין הכנס את הקישור בצורה הזו:
domain:bad-domain-name.co.il
אם כמות הקישורים היא רבה תוכל לחלק את הקובץ באמצעות הערות על ידי שימוש בסולמית, בצורה הבאה :
#Blog Comment Spam
http://www.bad-domain-name.co.il/bad-page1.html
http://www.bad-domain-name.co.il/bad-page2.html
http://www.bad-domain-name.co.il/bad-page3.html
#Article Spam
domain:bad-domain-name.co.il
לאחר שסיימת להכין את הקובץ הדרוש, הכנס לכלי מנהלי האתרים ושייך אותו לדומיין הרצוי.
מומלץ מידי תקופה לדגום את הקישורים החדשים שנוספו לאתר ולהוסיף קישורים בעייתיים לרשימת הקישורים שאתה מעוניין להתנער ממנה. לא תוכל להעלות עוד קבצים אך תוכל לערוך את הקובץ הקיים ולשנות אותו במידת הצורך.
לסיכום, אם הייתי צריך להמר על הצלחת הכלי, הייתי אומר שלמרות כל הטררם, רוב בעלי האתרים לא ישתמשו בכלי החדש בעיקר מסיבות כמו חוסר ידע, קושי לזהות את הקישורים הבעייתיים ופחד מהסרת קישורים שיורידו אותם בדירוג ולא יעזרו לעלות אותם בדירוג.
מבחינת גוגל זה כלי מצויין לכסת"ח נוסף כך שהאחריות על מיקומי האתר מועברת בפועל לבעלי האתרים וחברות ה – SEO. כמו תמיד, אשמח לשמוע גם את דעתך על הכלי החדש של גוגל, האם נראה לך שתשתמש בו בעתיד הקרוב ?
אם יש לך שאלות כלשהן הקשורות ליישום הכלי על אתרך, אני מזמין אותך להצטרף למערכת השאלות והתשובות תחת Signup בה, אני ומשתמשים נוספים בקהילה עונים על שאלות ( ניתן להתחבר למערכת באמצעות חשבון פייסבוק, תוך שניה וחצי..).
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
תודה רבה על הפוסט.
מאט כץ נראה תמיד כל כך רגוע בסרטוני גוגל שזה מדהים. אני בנתיים ממתין ונותן לאחרים להתנסות בכלי להסרת קישורים לפני שאני שם את האתרים שלי שם.
אני חושש מתוצאה הפוכה שתביא לנפילה נוספת במיקומים.
מעניין מאוד…:):):)
ומעניין לראות עד כמה ישתמשו בכלי הזה בעלי אתרים
תודה על הסקירה
ממליץ לך להדגיש את הקישורים במאמר – בקושי רואים אותם 🙂
היי, אנידור, תודה על הערה, אני אשקול לשנות את הצבעים לברורים יותר.
כל כך שמחתי על העדכון הזה שלך עידן.
בהחלט, אחרי עדכון פינגווין האחרון מספר אתרים שלי נפגעו קשות, וכעת, כשאין מה להפסיד… אין שוב בעיה לבדוק את המשמעות של הכלי הזה ברמה הפרקטית. שוב, תודה, אדי
מהניסיון שלי הם לא מאשרים. אולי זה רק לדברים ממש אבל ממש יוצאחי דופן.
חברים, ניסיתי והעליתי קובץ הסרת קישורים ביום 21 באוקטובר. היום קיבלתי אישור במייל לוובמאסטר טול שהעדכון בוצע. יחד עם זאת, כשאני נכנס לרשימת הקישורים המפנים לאתר אני מזהה עדיין את הקישורים שרציתי שגוגל יסיר. מה דעתכם?