לפי רמזים אחרונים שנשלחים אלינו ממאט קאטס אנחנו צריכים לצפות להתגלגלות נוספת של עדכון פינגווין בקרוב.
לפי קאטס, העדכון הבא של גוגל פינגווין אמור להיות "האבא של כל הפינגווינים" והוא טוען ש"רוב המקדמים לא ירצו את העדכון הבא" – מוזר, לא חשבתי שרוב המקדמים רצו את העדכון הקודם..
אין ספק שהצהרות יוצאות דופן שכאלה, מעוררות לא מעט שאלות בקרב אנשי SEO – במאמר זה, אני אנסה להסביר את נקודת המבט שלי לעדכוני פינגווין.
גוגל נלחמים ב – SEO ולא בספאם
גוגל מצהירים שעדכון גוגל פינגווין היה עדכון שבמהותו התייחס לטקטיקות ספאם בהם נקטו מקדמי אתרים ברחבי העולם.
לצערנו, המציאות היא קצת יותר מורכבת מזה וראינו בחודשים האחרונים הרבה מאוד בעלי עסקים, מקדמי אתרים ומשווקים שלא עשו דבר ונענשו ללא סיבה מוצדקת. לפעמים נדמה שאלוהים, סליחה גוגל, משחקת איתנו קוביות.
אלוהים לא משחק בקובייה עם היקום: הוא משחק משחק בלתי ברור שהוא המציא, שאפשר להשוות, מנקודת המבט של שאר השחקנים (כלומר: כולם), לגרסה של משחק פוקר מבולבל, מוזר בחדר חשוך לחלוטין עם קלפים ריקים על סכומים אינסופיים, עם מחלק שלא אומר לך את החוקים ומחייך כל הזמן! – טרי פראצ'ט וניל גיימן מתוך הספר "בשורות טובות"
אם מצליחים להבין שהמטרה של גוגל היא להילחם בנו כך שנישבר בשלב כלשהו ונצטרף לצבא מפרסמי ה- PPC שלה, צריך להבין את הכלים בהם מנועי החיפוש יכולים להעניש מקדמים בזירה הביתית שלהם.
טכניקות קידום אתרים בעייתיות בעיני גוגל פינגווין
ישנן לא מעט טכניקות בעייתיות, אך את כולן ניתן לחלק לטכניקות דחיפה או טכניקות הסתרה. כאשר מדברים על טכניקות דחיפה, אנחנו מתייחסים לנושאים הבאים :
- ספאם של לינקים – ללא ספק, המניפולציה הנפוצה ביותר בקרב מקדמי האתרים. זה לא משנה אם זה מתבצע על ידי החלפת קישורים עיוורת או על ידי קניית קישורים מספקים כלשהם, ניתן לפתור את בעיה זו על ידי בניית פרופיל קישורים טבעי, אמיתי ובעיקר איטי לאורך זמן.
- ספאם של מילות מפתח – מניפולציה בסיסית על אלמנטים הקשורים לעמוד המקודם, בין האלמנטים הנפוצים תגית Title, תגיות Meta, אלמנטים של ALT וכדומה. ספאם של מילות מפתח הוא כל כך נפוץ שכיום גוגל לא מתייחסים לתגיות Meta בכלל.
- ספאם של כתובות URL – לעיתים, ניתן לראות מקדמי אתרים שמעבירים את כתובות ה – URL של העמודים אופטימיזציית יתר.
כאשר מדברים על טכניקות הסתרה, אנחנו מתייחסים לנושאים הבאים :
- הסתרת תוכן – טכניקה עתיקה שכבר עבר זמנה (למרות שמידי פעם אני רואה תופעות שעובדות בישראל, עד כמה אנחנו מאחור ?!) ובה בעל האתר מסתיר את הטקסט על ידי הקטנת הפונט, שילוב הטקסט בצבע הרקע וכדומה.
- קלוקינג – טכניקה בה מוצג למשתמש עמוד כלשהו ולעכביש החיפוש מוצג עמוד אחר שעבר אופטימיזציית יתר.
- עמודי מעבר או הפניות שרת – טכניקה בה הגולש מועבר לעמוד אחר בצורה מיידית כך שהעמוד מאונדקס בגוגל, אך הגולש לא יכול לגשת אליו לעולם.
אני מניח שאתה לא משתמש בטכניקות הסתרה (לפחות לא בכוונה, יתכן שמערכת ה – CMS שלך עושה זאת עבורך ללא ידיעתך), אך בטכניקות דחיפה כולנו לעיתים חוטאים ברמה כזו או אחרת.
אופטימיזציית On-Page בעייתית בעיני גוגל פינגווין
למרות שגוגל לא נותנים לנושאים הבאים דגש משמעותי, לפי דעתי זה ברור שהם מתייחסים לאחר או יותר מהנושאים באלגוריתם פינגווין :
- סוג הדומיין – דומיינים מסוג Info, Biz או co.cc מכילים אחוז גבוה של ספאם במנועי החיפוש, יתכן שגוגל מורידה את האמינות של האתרים הפועלים על גבי דומיינים אלה.
- ספאם ברמת השרת – גוגל בודקת את שאר הדומיינים/אתרים שנמצאים על אותו שרת שיתופי/ייעודי. במידה ואחוז גדול מהאתרים מוגדר בעיני גוגל כספאם, יתכן שהוא יצביע גם על אתרך ככזה.
- שפת המקור – לפי צפיות שבוצעו, גוגל פינגווין עובד בצורה מעט שונה בכל שפה. אתרים שמוצגים בשפות כמו אנגלית, גרמנית וצרפתית (אשר בהן אחוז הספאם גבוה במיוחד) נענשו בצורה חזקה יותר מאתרים בשפות אחרות. חשוב לסייג את הדברים ולומר שיתכן מאוד שמדובר באשליה מכיוון שהשווקים הנ"ל גדולים יותר משווקים אחרים.
- כמות המילים בעמוד – ככל הנראה כמות המילים האהובה על הספאמרים בישראל כ – 250-400 מילים, בחו"ל הכמות משולשת ל – 750-1600 מילים בעמוד.
- כמות הביטויים בתגית ה – Title – מחקרים מראים שעמודי ספאם מכילים יותר ביטויים בתגית ה- Title מעמודים לגיטימיים. אם העמודים שלך מכילים רשימת מכולת, מומלץ לשנות את זה במהרה.
- אחוז הקישורים בעמוד – אחוז הטקסט שמשמש כקישורים לעמות טקסט שלא משמש לקישורים. יתכן שגוגל מתייחסים לנושא זה גם בעדכון גוגל פנדה.
- דחיסות של תוכן – גוגל בודקת עד כמה התוכן שלך ייחודי, יעיל ואפקטיבי. הכוונה היא לא לאיכות התוכן (שהיא בהחלט חשובה) אלא לכמות החזרות שיש בתוכן או האם מדובר בתוכן מסופנן (תוכן שמופק על ידי Spinner כלשהו) וכדומה.
בניית קישורים בעייתית בעיני גוגל פינגווין
בעיני רוב מקדמי האתרים, גוגל מענישה ומתגמלת בעיקר על סמך קישורים נכנסים. הגיוני מאוד שעדכון גוגל פינגווין מתייחס לנקודות הבאות :
- וריאציות של אנקור טקסט – בניית פרופיל קישורים טבעי מצריך עבודה קשה על גיוון האנקור שמוביל לעמודי האתר שלך. אם כל הקישורים שלך מכילים את אותה מילת מפתח כל הזמן – אתה יכול להיות בטוח שתוענש בעתיד.
- דחיסת קישורים – דחיסת קישורים היא טכניקה בה עמודי יעד מקבלים אלפי קישורים ממקור בודד (ברוב המקרים, מדובר על קישורי Site Wide או קישורי Footer לכן מומלץ להעדיף קישורים מתוך תוכן עדכני, חדש ורלוונטי).
- מדד TrustRank – מדד TrustRank מתייחס במהותו לתופעה בה אתרים טובים מקשרים לאתרים טובים ואתרי ספאם מקשרים לאתרי ספאם אחרים. ככל שה – TrustRank שלך יהיה גבוה יותר, תהיה חסין מהשפעות גוגל פינגווין.
- מידתיות – מנועי החיפוש בודקים את אחוז הקישורים שלך מול אתרי טובים באותה נישה. במידה ואחוז הקישורים שלך גבוה בצורה משמעותית מאותם אתרים טובים, יתכן שאתה מבצע מניפולציה ברורה על תוצאות החיפוש.
- הפניית דומיין שפג תוקפם – דומיין שהשתחררו ונרכשו על ידי מקדמי אתרים יכולים לשמש אותם ליצירת תשתיות לקידום אתרים או להפניית הכוח הקיים של הדומיין לדירוג אתרים ותיקים (ראה מקרה SEOMoz).
- קניית קישורים – דעתי בנושא ידוע, אני בעד קניית קישורים או מכירת קישורים למרות שגוגל מנסים להילחם בתופעה. עם זאת, אני חושב שמומלץ לבצע קניית קישורים בליווי מקצועי של אנשי SEO שכבר עשו זאת ולא לקנות מכל אחד שמציע לך 10,000 קישורים ב – 10$. ברוב המקרים, קניית קישורים היא לא טכניקה זולה, אלא טכניקה יקרה שמצריכה תקציב חודשי גבוה.
ניתן לקרוא על טכניקות נוספות ליצירת פרופיל קישורים טבעי בפוסט שפורסם בבלוג בעבר. כמו בכל דבר בחיים, מומלץ לא להגזים עם כמויות גדולות בתקופות זמן קצרות מידי ולעבוד על הנושא בצורה שוטפת (עם כל התסכול שבעבודה המשעממת הזו).
לסיום, המטרה של הפוסט הזה היתה לגרום לך לחשוב מעבר למובן מאליו. במקום לנסות ולהבין כיצד עדכון פינגווין מתייחס לקישורים, תוכן או רשתות חברתיות (שמת לב שלא דיברתי על זה בכלל, אני באמת חושב שזה לא ממש רלוונטי לנושא), מומלץ לנסות ולהבין ש – SEO הוא לא תהליך טבעי בכלל (אני מקווה שזה ברור לך), אך ניתן באמצעות פעולות יחסית פשוטות (אך בהחלט מתישות) להציג אותו ככזה.
כמו תמיד, אשמח לשמוע את דעתך בנושא – שתף אותי ואת גולשי הבלוג בדעותיך.
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
מה זה קישורי Site Wide?
מור, קישורי Site Wide הם קישורים שמופיעים בכל האתר.
למשל, קישור שמופיע בתפריט העליון/הצדדי/התחתון ומופיע בכל עמודי האתר ולא בעמוד ספציפי.
נראה לי שקישורים מפוטר או אפילו מחתימה בפורום נהיו בעייתים במיוחד ולכן התחלתי בהסרה מסיבית שלהם במידת האפשר.
דקל, לפי דעתי זה תלוי אתר, אבל המגמה אצלי לפחות היא ליצור יותר קישורים בודדים ממספר רב של מקורות ולא עשרות/מאות קישורים מאותו מקור.
מעניין מאוד תודה. קצת מותיר אותנו בתחושה של אוקיי…אז מה עושים עכשיו?
כמו תמיד הכי טוב להיות טבעי.
אנסטסיה, אחרי כל עדכון בגוגל ניתן להרגיש את החוסר אונים של השחקנים האחרים (אנחנו).
בהחלט מתסכל והציטוט של טרי פראצ'ט וניל גיימן בדיוק מעביר את מה שאני לפחות מרגיש מידי פעם.
עידן, מטריד אותי מאוד העניין, ונהדר שהקדשת לכך פוסט.
אני כמוך סבור שגוגל רוצים את כולם בPPC, אבל יחד עם זאת, גוגל יודעים שכדי שהPPC יהיה יעיל, אנשים חייבים להמשיך ולסמוך על מנוע החיפוש. הווי אומר, המנוע חייב להיות טוב מספיק, ומדויק מספיק.
מי יודע, אולי העדכון הבא של גוגל יספק לנו מקצה שיפורים לעדכון ששינה תוצאות חיפוש בצורה דרמטית, ולא תמיד מוצדקת.
נ.ב. יש לי למעלה מ30 אתרים, 10 מהם קיבלו "מכה" בעקבות העדכון האחרון, בעוד ש-10 התחזקו. העניין הוא שאת כולם אני מקדם בדיוק באותה שיטה…
זו בדיוק הבעיה שעומדת מול הרבה מאוד מקדמים שדיברתי איתם על הנושא.
רובינו נפגענו בצורה כזו או אחרת מהעדכון האחרון, הבעיה שמאוד קשה לנו לשים את האצבע על הסיבה לפגיעה מכיוון שכמו שאמרת אין חוקיות ברורה.
לפעמים נדמה לי שזה פשוט מזל שעדיין לא קיבלתי מכה באתר X או Y, משום שאתר Z שנפגע מקודם בדיוק באותה שיטה כמו X ו- Y.
מאמר מצויין. נגעת בנקודות הכואבות למרבית המקדמים כיום.