מפעם לפעם אני מקבל הודעות די מוזרות מלקוחות פוטנציאליים, לפני מספר ימים קיבלתי בקשה להצעת מחיר מלקוח שהיה מעוניין לקדם את עצמו במילת מפתח אחת. כל הניסיונות שלי להסביר לו מדוע לא מומלץ לקדם את האתר על ביטוי בודד נתקלו בסירוב, אז החלטתי לוותר מראש על התענוג ולאחל לו בנימוס בהצלחה…
מקרה SEO מן העבר
השיחה הזו הזכירה לי מקרה שהיה לי בעבר עם לקוח שהיה מעוניין לקדם את עצמו על ביטוי בנישה תחרותית מאוד. מכיוון שבאותה זמן הייתי "די לחוץ" על לקוחות, החלטתי לקבל אותו למרות שלא הייתי שלם עם ההחלטה בצורה מלאה.
אותו לקוח לא היה מעוניין במחקר מילות מפתח מתוחכם, קידום מילות זנב ארוך או קידום אתרים מקומי במנוע החיפוש – אלא ביטוי בודד. זרמתי איתו, הרי הלקוח צודק תמיד, לא ?!
אז זהו, שלא !
התחלנו לעבוד בתקציב שדרשתי לקידום האתר, בחודש הראשון הכל היה ורוד עד אשר התחלתי לקבל מידי שבוע שיחות טלפון בהן הלקוח שואל (ובצדק) מדוע הוא לא בעמוד הראשון על אותה מילה ?
התשובה שלי היתה תמיד אותה תשובה, מכיוון שמדובר במילה תחרותית מאוד, הזמן שנדרש לדרג את האתר ארוך מאוד ולכן מומלץ לשקול מילות מפתח או ביטויים נוספים לקידום.
כמו כן, מכיוון שתהליך האורגני משתנה מפעם לפעם, קידום האתר על ביטוי בודד מהווה סיכון משמעותי לעסק וישנם ביטויים נוספים אשר רלוונטים מאוד לתחום ויכולים להניב תוצאות מעולות בפרק זמן קצר מאוד – לצערי, התשובה תמיד היתה שלילית, אותו לקוח התעקש להתמקם על ביטוי בודד ולא לחשוב על ביטויים אחרים אשר רלוונטים לתוכן האתר.
בסופו של דבר לאחר 3-4 חודשי עבודה משותפים דרכנו נפרדו וכל אחד המשיך לדרכו. כאשר בדקתי מה קורה עם הלקוח לאחר מספר חודשים ראיתי שהוא החליף חברת קידום אתרים, לאחר מספר חודשים, הופיעה חברה אחת בתחתית האתר.
לאחרונה ראיתי שאתר הלקוח נעלם מהרשת ותהיתי עם עצמי מה היה קורה אם הוא היה מקבל את עצתי, האם עתידו היה ורוד יותר ?
תמרון בין דרישות הלקוח למציאות במנועי החיפוש
לעיתים קרובות אני נתקל בלקוחות אשר קראו כמה מאמרים בנושא קידום אתרים ומאמינים בלב שלם שהם מכירים את גוגל על בוריו. הלקוחות הבעייתיים ביותר הם הלקוחות אשר מאמינים שהם יודעים לעשות SEO יותר טוב ממני – אז למה בכלל שכרת את שירותי ?
אני מאמין שאם אתה מקדם אתרים, אתה בהחלט יכול להזדהות עם הסיפור שלי. לעיתים קרובות אנחנו נדרשים לעבוד עם הגבלות שונות מצד הלקוח שלא תמיד עומדות בכללי האופטימיזציה של גוגל (במקרים קיצוניים, הגבלות אלה גם פוגעות במאמצי הקידום או מאריכות את זמן הקידום בצורה משמעותית).
הפתרון לבעיות אלה הוא חינוך הלקוחות כך שלפחות הם ידעו מהם שלבי התהליך, על מה כדאי לשים דגש ועל מה אפשר לוותר – גם אם הם לא ידעו ב – 100% מה אתה עושה, מומלץ לשתף אותם בהמלצות שלך, להנחות אותם ולעדכן אותם בצורה מלאה בתהליך הקידום האורגני.
אם אתה מקדם אתרים, מהם הדרישות המוזרות או המסוכנות ביותר ששמעת מהלקוחות שלך ?, האם הצלחת להזדהות איתי ?
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
מוכר מאד. הבקשה הזו נובעת מחוסר נסיון של אותו לקוח ב SEO, וזה די לגיטימי שלקוח לא יודע מה הוא רוצה. בשביל זה אנחנו קיימים. מסכימה איתך שאין טעם כמובן לקדם על ביטוי אחד ואפילו לא דף אחד על 2-3 ביטויים. אם נכנסים ל SEO, עושים את זה כמו שצריך. לנו כאנשי מקצוע, אסור לעשות משהו שהוא לא טוב ללקוח, גם הוא הוא מבקש.
מיכל, את צודקת לגמרי.
הבעיה שמה שאני ואת יודעים לפעמים קשה מאוד להעביר ללקוחות הקצה שיש להם מחסור בידע או מחסור בתקציב מתאים.
במקרים כאלה, אני באמת מעדיף לוותר מראש ולעבור ללקוח הבא.
האמת שפעם מישהו שאל אותי למה בכלל כדאי לו להשקיע בקידום אורגני אם הוא מופיע באדוורדס במודעות הראשונות.
אני לא מקדם עצמאי כרגע, אבל בכל מקרה מעניין אותי לדעת מה כדאי לענות/להסביר, הרי אם למישהו יש אתר שהוא בסה"כ נועד להיות דף נחיתה כדי שיבואו לקוחות, לא אתר רציני שמתבצעות בו עסקאות.
ואם יסגרו לו את החשבון אז הוא יכול לבקש מחבר, זה לא העניין.
את האתר שלי אני מקדם אורגנית לבד. אבל אם אני לא מקדם לבד, יש לי תקציב X, לפי מה קובעים כמה כדאי להשקיע ב PPC וכמה בקידום אורגני?
מבחינת החזר על ההשקעה, גם אם יש לך עמוד נחיתה או מספר מצומצם מאוד של מונחים שאתה מעוניין לקדם, קידום אתרים אורגני הרבה יותר כלכלי לאורך זמן מאשר קידום אתרים ממומן.
אם מסתכלים על המספרים בלבד, אין תחרות ל – SEO כמקור המרות באף תחום.
אני דוקא כן נתקלתי במקרים שעדיף להשאר עם ממומן. יש סוגים שונים של מצבים כאלה. למשל מצב בו האתר דורש שינוי יקר ומשמעותי לצורך קידום אורגני, או מצב של עלויות זולות מאד של מילות מפתח. יש הרבה יתרונות לאדוורדס, לא תמיד שוה לרוץ לאורגני וגם לא לכל אחד מתאים להיות ראשון.
מיכל, במקרה הזה אני לא מסכים איתך.
אני חושב שהיתרון המשמעותי של גוגל אדוורדס על פני SEO הוא בזמן שבו משיגים את התוצאות.
מן הסתם הרבה יותר קל לבוא, לשפוך תקציב באדוורדס ולהופיע בתוך מספר שעות/ימים בתוצאות לעומת SEO שדורש פרק זמן ארוך יותר (שבועות או חודשים בהתאמה לתחרות בתחום).
כדאי לשים לב שאם עלויות הפרסום באדוורדס זולות עכשיו, עלויות הקידום האורגני יהיו זולות יותר לאורך זמן (ברוב המקרים, מדובר על תחרות אפסית כך שלא צריך בכלל תחזוקה, להבדיל ממילים תחרותיות אשר דורשות עבודת SEO מתמשכת לאורך חודשים/שנים).
חשוב להסתכל על טווח ריאלי של מספר חודשים/שנים ב – SEO, ככל שזמן הבדיקה קצר יותר לאדוורדס יש יתרון משמעותי כך שזה מתאים לתחומים חמים או תחומים בעלי אורח חיים קצר במיוחד.
עידן, כנראה שבסוגיה הזו לא נגיע להסכמה. יש לי מאמר באתר שמסכם בין השאר את היתרונות של אדוורדס ומתי כדאי לבחור באופציה הזו http://www.webguru.co.il/google_seo/seo_vs_sem.php
אחלה מאמר עידן. מכיר את הסיטואציה הזו טוב מאוד.
לא משנה כמה אסביר ללקוחות איך מומלץ לעשות דברים (כמו לא לקדם מילת מפתח אחת), כמעט תמיד הם ינסו להראות שהם יותר חכמים או שהם כבר שנים עושים קידום לעצמם (אז למה פניתם אלי?) או שיש להם איזה דוד שהוא מומחה קידום ואמר להם שאין בעיה לעשות את זה.
זו בעיית מנטליות שמושרשת מאוד חזק כאן בישראל.
אחלה יום
ג'קי