כבר הרבה זמן שאני שומע שגוגל שונאים משווקי תוכניות שותפים או אפיליאטים בשפה המקצועית, הדו"ח האחרון שדלף ממחשבי גוגל שופך קצת אור על יחסי גוגל-אפליאטים, כפי שגוגל רואים אותם…
כיום, ישנם סוגים רבים של אתרי אפיליאט באינטרנט. חלקם טובים, תורמים ומועילים לגולשים וחלקם נועדו לעשות כסף קל להיעלם לאחר מספר שבועות/חודשים בתוצאות החיפוש. כל אחד רשאי לעבוד בשיטה שעובדת לו, לפי דעתי אין עם זה בעיה – אם כולם היו טובים, היה קשה יותר להתמקם במקומות הרצויים.
איך גוגל מקטלגת אתרי אפיליאט כספאם ?
הבעיה המרכזית היא שעל פי הדו"ח שדלף מגוגל, ההתייחסות שלה לאפיליאטים היא בעייתית במקרה הטוב ובמקרה הרע, עוסקת בהטיה מכוונת של תוצאות החיפוש לטובת המותגים הגדולים.
הטקסט הבא הוא תרגום חופשי מתוך הדו"ח שדלף ממטה גוגל, התוספות בסוגריים הם שלי, באמת שלא הייתי יכול להתאפק :
ספאמרים יוצרים עמודי ספאם בשביל לעשות כסף באינטרנט. לפעמים, הם עושים כסף ישירות באמצעות שילוב של קישורים בתוך עמודי הספאם. שתי דוגמאות לקישורים מסוג זה הם :
- מודעות PPC – ספאמרים מקבלים תשלום בכל פעם שמודעת PPC נלחצת בעמודי הספאם שלהם.
- אפיליאטים רזים (WTF?) – ספאמרים מקבלים תשלום בכל פעם שגולש שהגיע מעמוד האינטרנט שלהם ביצע עסקה באתר המפרסם.
מודעות PPC מופיעות בהרבה מאוד עמודים באינטרנט. חלק מהעמודים שמכילים מודעות PPC הם ספאם, אבל הרבה מאוד עמודים עם עמודי PPC הם לא. עמודים לא צריכים להיות מסומנים כספאם אם הם נוצרו בשביל לספק מידע או עזרה לגולשים. עמודי ספאם הם עמודים שנוצרו רק בשביל לעשות כסף ולא בשביל לעזור למשתמשים.
לפעמים, עמודי ספאם לא מכילים קישורים לעשיית כסף. עמודים אלה נוצרו בשביל לשנות את דירוג האתרים בתוצאות החיפוש (מישהו אמר אתרי לווין ? – LOL ) או בשביל לפגוע במחשבי הגולשים עם קבצים שונים היורדים בחשאי.
לסיכום, גוגל רוצה שניצור אתרים שמועילים לגולשים, אפשר לחיות עם זה. הבעיה מתחילה כאשר ישנה הערה מיוחדת שבה גוגל חושפים את ההשקפה האמיתית שלהם על סיווג אתרי אפיליאט :
הערה : ערים מרכזיות בעולם הם יעד מועדף לספאמרים, במיוחד אפיליאטים בתחום התיירות, תוצאות כאלה צריכים להיות מסומנות כספאם, גם אם הם רלוונטיות לשאילתא החיפוש ועוזרות לגולשים. למשל, עמוד אפילאט שמכיל רשימת מלונות בשיקגו יכול לקבל נקודות רלוונטיות, אבל במקביל יקבל סימון על ספאם.
רגע אחד, גוגל מסווגים אפיליאטים כספאם גם כשהם מועילים לגולשים – למה ?
האם גוגל יודעת שהיא האפיליאט הכי גדול בעולם ?
גוגל היא חברה דורסנית, שכל בעל עסק צריך לפחד ממה ולא להעריץ אותה בעיניים עצומות. הסיבה היא שהיא לא בוחלת באמצעים, הכל כשר כשאתה גוגל :
- גוגל יכולה להריץ רשת תוכניות שותפים משלה.
- גוגל יכולה להפר את תנאי השימוש שהיא עצמה כתבה (מבלי לתת על כך דין וחשבון לאף אחד) כאשר היא רוצה להשתלט על מודעות PPC בנישה תחרותית כמו Make Money Online.
- גוגל יכולה להשקיע או לקנות חברות אשר מבוססות על מודל של תוכניות שותפים, כמובן שאותן חברות מקבלות עדיפות בתוצאות החיפוש על פני חברות אחרות.
- גוגל יכולה להקים פלטפורמה שלמה בשם Google Advisor להשוואת מחירים וגזירת קופונים שמנים מחברות פיננסיות.
- גוגל יכולה לשנות את תוצאות החיפוש כאשר אתרים קטנים עוקפים אותה בסיבוב. למשל, חפש "גוגל אדסנס", מדריך גוגל אדסנס שכתבתי לפני מספר שנים היה במקום הראשון עם SiteLink מורחב שנים, בחצי השנה האחרונה הוא פתאום ירד למקום השלישי כאשר גוגל מאכלסת את המקום הראשון והשני.
לסיכום, אם אתה אפיליאט קטן המקסימום שתוכל זה לקנות בית ברחוב של גוגל. אם אתה מותג, רצוי עם הרבה כסף לשפוך על הנושא, תוכל להנות מיחס מועדף. הנחת היסוד שבאינטרנט כל חתול יכול להפוך לפנתר – מתפוצצת לנו בפנים !
המאמר הנ"ל מבוסס על מאמר שנכתב על ידי אהרון וול באתר SEOBook. במידה ואתה מעוניין לקבל מידע נוסף על הדוח הסודי שדלף מגוגל עם התייחסות לתוכניות שותפים, אני ממליץ לך לקרוא את הפוסט של יגאל פינס בבלוג המיליונר בפיג'מה. באותו נושא, אם אתה עוסק בתחום ולא שמעת עדיין על ה – Meetup שיגאל מארגן בחסות ClickBank לחץ כאן והרשם במידה ואתה עומד בקריטריונים.
כמו תמיד, אשמח לשמוע מה דעתך על המאמר הנ"ל בתגובות למטה. אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח אליך) – זה לוקח 2 דקות מניסיון !
על יחסי גוגל והאפיליאטס נאמר: "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת הביתה".
המחשבה שגוגל מטה במכוון את תוצאות החיפוש האורגני, בכדי שיתאימו לאינטרסים כלכליים או אחרים של גוגל, היא מחשבה מעוררת חלחלה שראויה למחשבה שנייה.
האומנם יכולה גוגל לסכן את הכל (מבחינתה זה ברור שאם רק יעלה חשד מבוסס שהיא מעקמת תוצאות אז מנוע החיפוש שלה יורד לטמיון במהירות האור), רק כדי להשיג עוד חופן דולרים ? היחוד של גוגל הינו קובץ החוקים שלה, עשרת הדיברות התנכיים בגירסא האינטרנטית, המוסר שלה והחזון שיש לה לגבי הרשת. אם גוגל תיכשל מלבצע את מה שחולל מהפיכה בעתיד האינטרנטי, אז בוודאי שיקומו ממשיכי דרך שיחליפו אותה.
השאלה היא האומנם כך הוא?
גוגל תמיד היתה דורסנית. תמיד דאגה לעצמה.
מעולם לא עניינו אותה לקוחות שלה או מי שתורמים לצמיחה שלה.
חצי מכלכלת האינטרנט סובבת על אפילייאטס אבל כשזה לא מתאים לגוגל היא פשוט שוכחת שהיא "כולה" מנוע חיפוש ומעוותת תוצאות.
וחשוב לזכור שהיא "כולה" מנוע חיפוש כי היו מנועים גדולים לפניה ואם המלחמה של גוגל בכל העולם תימשך אז יהיו גם אחריה…
מאמר טוב שלומן.
תודה על הפוסט עידן. שגוגל יעשו מה שהם רוצים הם הרי לעולם לא יעצרו את כל האפילייטס
היי עידן
לא מאמין שגוגל נותנים עדיפות לאתרים על פני המדריך שלך של אדסנס,
אין לי ספק בחיפוש מדריך אדסנס עקפת את האתר של גוגל.
בכל מקרה פוסט מאוד מאוד נחמד.
לא העלתי את הפוסט בגלל המדריך שלי, אלא כפוסט כללי שבו נתתי כדוגמא את עצמי.
אני בטוח שיש עוד משווקים עם נגיעה טכנולוגית שיש להם דוגמאות בסגנון.