לעיתים קרובות, מקדמי אתרים מסתמכים בצורה בלעדית על סטטיסטיקות, חיתוכים ומספרים פשוטים בעת ביצוע מחקר מילות מפתח. כשכל מה שהם באמת צריכים לעשות, זה טיפה לחשוב, טיפה "לצאת מהקופסה" ולנסות להבין איך הגולשים חושבים, מתנהגים ומחפשים באמת.
בשביל להבין מה אנשים מחפשים באינטרנט, כל מה שצריך לעשות זה להיות מחובר למציאות היומיומית שלנו, מחובר לתחום או לנישה הספציפית שבה אתה שואף לשלוט בתוצאות החיפוש.
מדידת ביקושים באינטרנט באמצעות Google Insights for Search
קודם כל, חשוב לי לציין שאני משתמש ברעיון שהוצג בכמה מילים במצגת האחרונה של אופיר כהן בכנס קידום אתרים 2011.
אין ספק, שתוכנית מאסטר שף היא אחת מהתוכניות עטורות הרייטינג שניתן למצוא היום בטלוויזיה. גמר המאסטר שף שנערך אתמול הצליח לשבור את שיא כל השיאים של הרייטינג הטלוויזיוני (שנה שניה ברציפות) ולהשיג כ – 46.1% רייטינג (מיליון וחצי צופים). לעומת זאת, הדור הבא 24/7 של המתחרה בערוץ 10 לא ממש מצליח להתרומם באמת ולכבוש את העם, היא משובצת כדרך קבע בחלק התחתון של טבלאות הרייטינג עם כ – 7%-10% רייטינג.
מציאות זו משתקפת בצורה ברורה מאוד בשאילתות החיפוש והביקוש של הגולשים. כיום, ניתן באמצעות הכלי Google Insights for Search לצפות בהבחנות שונות הקשורות לחיפוש ביטויי מפתח בגוגל. אם נבחן את התעניינות הגולשים במאסטר שף ב – 90 הימים האחרונים (ללא הגמר), נקבל את הגרף הבא :
כפי שניתן לראות הביקוש לצפייה בתכני התוכנית הולך וגדל ככל שהתוכנית התקרבה לגמר שנערך בין עמנואל, אליאב והזוכה הגדול, אבי לוי. כמו כן, ניתן לראות עליה בחיפושים רלוונטים כמו : מתכוני מאסטר שף, מאסטר שף 2, מתכונים (התוכנית משפיע על תחום שלם), מאקו וכדומה.
לעומת זאת, נתוני הדור הבא 24/7 לא מעודדים במיוחד וניתן לראות בבירור שפחות ופחות אנשים מתעניינים בתוכנית (למרות שהיום הגמר הגדול) שמוגדרת כרדודה, צהובה ושטחית במיוחד :
אם נשווה את שני הגרפים של מאסטר שף מול הדור הבא נוכל לראות התאמה מלאה בביקוש הציבור לתוכניות. הנה הגרף מתוך Google Insights for Search :
כפי שניתן לראות, הדור הבא הובילה בעבר אך החל מחודש אוגוסט החלה ירידה הדרגתית בהתעניינות הציבור. לעומת זאת, ככל שהעונה במאסטר שף התקדמה ההתעניינות בה גברה מידי שבוע (הפיקים שניתן לראות, אלה קפיצות כתוצאה משידור הפרק השבועי). השיא הגיע בחצי הגמר של מאסטר שף ב – 22.9.2011 ובגמר שלא בא לידי ביטוי בגרף הנ"ל.
לסיכום, חשוב להבין שהתנהגות הגולשים במנועי החיפוש מושפעת בצורה ישירה מהמציאות היומיומית שלנו. כאשר אנחנו באים לבצע מחקר מילות מפתח לא חייבים לוותר על טבלאות האקסל, אבל אנחנו בהחלט חייבים להקציב זמן לחשיבה עצמית, סיעור מוחות ולמידה אמיתית של התחום בו אנחנו מעוניינים לקדם את עצמנו.
אני יותר מאשמח לשמוע את דעתך בנושא בתגובות שנמצאות ממש פה למטה.
אם אתה עדיין לא מנוי לעדכונים לוהטים מהבלוג של Signup, הרשם עכשיו בחינם בלחיצה אחת כאן (אל תשכח לאמת את כתובת הדואר האלקטרוני שלך על ידי לחיצה על הקישור הייחודי שישלח
השימוש בכלים אלו הוא דבר שאין אפשרות לוותר עליו.
ישנם תחומים עונתיים כמו הדברה למשל, אז בתקופה מסוימת הדברת נמלים היא השיא, באחרת הדברת טרמיטים, באחרת עכברים וכו'.
כך גם עם תחומים רבים אחרים כמו מיזוג אוויר ועוד.
בצורה זו יש להפעיל מחשבה ולהיות מוכן נכון לעונות, במקום לעבוד הפוך ללא שום כיוון ומחשבה.
אורי, אתה בהחלט צודק ניתן לראות את זה טוב מאוד בעונתיות.
הכוונה שלי היתה יותר להציג צפי בגידול בביקושים מצד הצרכנים על ידי שימוש בכלים מסוג זה.
עידן אחלה פוסט! כפי שאמר אורי, אנשי השיווק מבינינו לא יכולים לוותר על הכלי הזה וחייבים להכיר בתופעה הזו וללמוד כיצד להנות מהתופעה הזאת בפרוייקטים שהם מקדמים.
אפשר וצריך לנצל "אירועים מתוקשרים" כאלה בכדי לפרסם מוצרים ושירותים משלימים שיוכלו לעניין את קהל היעד שלא קשה לאפיין אותו (אם כי לא בצורה הכי ממוקדת).
ניצול של אירועים מתוקשרים זו דרך מצויינת למשוך גולשים חדשים שלא הכירו את האתר קודם לכן.
יצא לי בעבר לכתוב על נושאים מסויימים בבלוג משיקולי רייטינג. הקהל הוא לא הכי ממוקד, אבל הוא בהחלט יכול להיות צרכן עתידי שלך.
אם היה לי עסק בתחום הבישול, הייתי בהחלט שוקל לערוך סיכום שבועי של התוכנית הזו ותוכניות בישול אחרות עם ריכוז של מתכונים ומוצרים שאני מוכר 🙂
אני בהחלט מסכים עם כל הנאמר במאמר, ואני רוצה לציין לטובה את החומר המקצועי והמחכים הרב שנמצא בבלוג הזה, מכיוון שצפיתי בגמר אני רוצה פה להעלות נקודה למחשבה, המינוף של ההתעניינות הרבה בנושא מסויים לא תמיד נעשה בצורה חכמה, למשל במקרה הזה של גמר מאסטר שף סבלתי קשות מעודף פרסומות שלא רק היה גדול כמותית הן גם שודרו פעמיים בכל מחזור פרסומות, לי זה הציק מאוד וכמומחה לשיווק אני חושב שהמחשבה של לגרוף כמה שיותר כסף מבלי לחשוב על ההמשך הוא רעיון רע, וכבר אמרו חז"לנו "כל המוסיף גורע". למשל במקרה שלי אני הולך בפעם הבאה שתהיה תוכנית רבת רייטינג כזו שתעניין אותי, להקליט אותה, ואז לצפות בה תוך דילוג על המיליון פרסומות. מה דעתכם?
נ.ב. במסגרת האוירה של התחזקות האזרח הקטן מול גופים גדולים ועשירים כערוץ 2 לא כדאי לאמץ את רעיון ההקלטה והדילוג כך שהמפרסמים ילחצו על הערוץ להקטין את מספר הפרסומות?
שנה טובה לכולם!
חיליק, תודה על המחמאות.
לפי דעתי, להקליט גמר זה כמו להקליט משחק כדורגל – אפשרי, אבל לא משהו שרובינו נעשה, כי מישהו יכול לפלוט את התוצאה ולהרוס לנו את כל המשחק.
בנוגע לפרסומות, אין לי מושג אם הכמות נחשבת לגדולה או לא. אתמול יצא לי לקרוא כתבה שבה ראיינו את המפיק של מאסטר שף שטען שכרגע שוק הפרסום בטלוויזיה נמצא בשפל, למרות שאנחנו נמצאים בתקופת החגים בה באופן מסורתי תקציב הפרסום גדולים, השנה הביקושים לזמן אוויר נמוכים במיוחד.