אחת השאלות הפופולריות ביותר בתחום הקידום היא איך למדוד הצלחה בקידום אתרים אורגני ? – שאלה זו יכולה לבוא מהלקוח בתחילת, במהלך ובסוף הפרויקט ובתקווה גם מהמקדם אשר מעוניין להסיק מסקנות להמשך הפעילות שלו.
לצערנו, התחום בו אנחנו פועלים נהנה מתדמית מעט שלילית בקהילה הטכנולוגית, כן, אנחנו האח החורג שנמצא בארה"ב ואף אחד לא רוצה לדבר עליו…
כתוצאה מכך, כמקדמים אנחנו תמיד חייבים לבדוק את רמת ההצלחה ולנתח אותה כחלק מאמצי השיווק הכוללים. מאמר זה, יציג 5 דרכים שונות למדידת הצלחה בקידום אתרים אורגני.
מדידת תנועת הגולשים באתר
כאשר אנו מעוניינים למדוד האם פרויקט קידום אתרים אורגני הוא מצליח או לא, קרוב לוודאי שנבדוק את תנועת הגולשים באתר. זהו המקום הראשון שנחפש בו מדדים סטטיסטיים אשר יחזקו או יחלישו את ההנחה שלנו.
מדידת תנועת גולשים באתר היא דרך טובה למדידת הצלחה כאשר משווים אותה לתנועת הגולשים בשלב ההתחלתי. אם אין לך נתונים סטטיסטיים התחלתיים הקשורים לתנועת הגולשים באתר (לעיתים קרובות, מדובר באתרים חדשים או באתרים ותיקים אשר לא ניהלו מדידה מקצועית), אין לך הרבה מה לחפש פה – אתה לא תצליח להבין אם המצב השתפר או לא.
מיקומי האתר במנועי החיפוש
אישית, אני לא חושב שאנחנו צריכים לרדוף אחרי מיקומים, גם אם מדובר בלקוח. הלקוח צריך להבין שבסופו של דבר ההצלחה מתבטאת בשורת ההכנסות של האתר.
עם זאת, ברוב האתרים שאני מפעיל, מקדם או משווק אני מוצא קורלציה בין עליה/ירידה במיקומים לעליה/ירידה בכמות הגולשים באתר שמקורה במנועי החיפוש.
כאשר מקדם אתר כלשהו, מומלץ ליצור דו"ח מיקומים ראשוני לפי מילות מפתח מקודמות אשר יתן אינדיקציה על העליה או הירידה במיקומי האתר במנוע החיפוש.
חשיפה במנוע החיפוש
כיום, ישנן 2 שיטות מרכזיות למדידה של חשיפת האתר במנוע החיפוש :
- עמודים מאונדקסים במנוע החיפוש – אחת המטרות בכל פרויקט קידום אתרים היא להגדיל או למקסם את כמות העמודים המאונדקסים של האתר. על מנת למדוד זאת, אתה חייב לדעת כמה עמודים מכיל האתר, מה המצב הנוכחי ומה המצב בעוד X חודשים.
- תנועה ממילות מפתח במנוע החיפוש – פרויקט קידום אתרים מוצלח יכול להגדיל את האמינות (Trust) של האתר וכתוצאה מכך לגרום למאות ואלפי מילות מפתח מסוג LongTail לצוץ במקומות הראשונים של מנוע החיפוש. חשוב למדוד מה המצב הנוכחי, מה העליה/ירידה בכמות תוך התייחסות לאיכות הביטויים ובמקרים רבים גם ההמרות שנוצרו מהן.
מדדים טכנולוגיים
ישנם מדדים טכנולוגיים אשר יכולים להצביע על מגמה או הצלחה עתידית, למשל :
- קישורים נכנסים – אחד הפרמטרים החשובים ביותר בדירוג מנועי החיפוש. תיאורטית, ככל שהכמות והאיכות טובה יותר, מיקום האתר יהיה גבוה יותר.
- תדירות הסריקה – קידום אתרים מוצלח מגביר את תדירות סריקת האתר, כך שתוכן חדש שמועלה לאתר נסרק בתוך שניות/דקות ומופיע במנוע החיפוש.
- דירוג PR – אחד הדירוגים השנויים ביותר במחלוקת. עם זאת, דירוג PR גבוה בהחלט יכול להצביע על מגמה חיובית.
- נוכחות ברשתות חברתיות – רשתות חברתיות הן לא משהו שניתן להתעלם ממנו. עם זאת, כדאי לקחת את הנתונים הסטטיסטיים של הרשתות (למשל, מדידת כמות הלייקים לעמוד) בערבון מוגבל.
גם כאן, מומלץ לבדוק את המצב הראשוני בתחילת התהליך כך שיהיה לך אינדיקציה כלשהי לתפקוד האתר לפני התחלת הפרויקט.
כמות המרות, לידים ומכירות בפועל
למרות שזה מופיע בסוף, זה אחד הנושאים החשובים ביותר שצריך לבחון בהתחלת, במהלך וסוף פרויקט קידום אתרים אורגני.
נושא ההמרות הוא מעט סבוך משום שהוא לא תלוי אך ורק במקדם, ישנם משתנים נוספים במשוואה כמו איכות, מבנה ותוכן האתר, איכות אנשי המכירות תשפיע ישירות על כמות המכירות בפועל, עונתיות ועוד ועוד. למרות זאת, זה נושא חשוב במיוחד ללקוח ואמור להיות חשוב באותה מידה גם למקדם האתר (במיוחד אם הוא רוצה להמשיך ולעבוד עם אותו לקוח גם בעתיד).
בשורה התחתונה, יש לנו עבודה כי ה – ROI שאנחנו מספקים הוא הגבוה ביותר כיום לעומת שאר האפשרויות שמוצעות בשוק – זה לא קל בכלל, אבל בהחלט אפשרי !
לסיכום, לא משנה אם אתה מקדם לקוחות או מקדם אתרי Affiliate, מדידת רמת ההצלחה שלך היא נקודה שאתה חייב לבצע בכל מספר חודשים לצורך הסקת מסקנות או לקחים מהצעדים שננקטו בתקופה זו. אין לי ספק שכאשר תבחן את כל הנקודות הנ"ל תוכל להציג תמונה מדוייקת על הצלחת או כישלון של פרויקט קידום אתרים אורגני.
אשמח לשמוע ממך, טיפים נוספים למדידת רמת ההצלחה של פרויקט קידום אתרים אורגני – ניתן להגיב למאמר, ממש פה למטה.
אם נהנת מהפוסט הנ"ל, אני ממליץ לך להירשם לעדכונים בדואר אלקטרוני. מה שעליך לעשות זה ללחוץ כאן, למלא את כתובת האימייל שלך ולאמת אותה ע"י לחיצה על הקישור האישי שישלח לכתובת שציינת.
היי עידן
מאמר טוב !!!
לגבי הפרמטר של עמודים מאונדקסים, יש לבדוק שכמות הדפים היא הגיונית ביחס לתוכן באתר, בבדיקה שגרתית של אתר שיש בו בסביבות 80 דפים היו מאונדקסים בגוגל 350 דפים, זה נבע בגלל תכנים כפולים שנוצרו כתוצאה משכתוב כתובות.
במקרה הזה העדפתי פחות דפים מאונדקסים 🙂
קובי, תודה.
לגבי עמודים מאונדקסים, אתה צודק בהחלט, לא חשבתי על זה. 🙂
עידן – מאמר מעולה 🙂
אם אתה שואל אותי, כל לקוח רוצה לראות דברים אחרים. ישנם כאלו שירגישו חזה מנופח שהאתר יהיה בעמוד הראשון למונח המרכזי, אחרים יתעניינו יותר בטראפיק. אני אישית רוצה לראות עליה באנליטיקס (מה שמצריך מיקומים), אחרת אני לא ארגיש שמשהו זז, גם אם לאתר מיקומים טובים.
לגבי ההמרות – כאן יש לי בעיה קטנה. המרות צריכות לבוא בחוזה עבודה עם תקציב מסוים שמוקצה לשיפור האתר ויחס ההמרה. לא יתכן שלקוח רוצה שהאתר יישאר בצורתו המקורית והלא מושכת, ומצד שני יגלגל את ההמרות אליך.
יש אתרים שמטבעם ימירו טוב יותר מאחרים, הבעיה מתחילה שהלקוח בטוח שהאתר שלו הוא היפה מכולם ולא ממש רוצה לשנות בכדי לא לפגוע "ביופי המיוחד".
אהבתי לקרוא 🙂
עידן,
מאמר ממצה וטוב.
מהניסיון שלי, כאשר אני מודד הצלחה אני מסתכל על שני דברים מרכזיים ROI ומיקומים.
לא תמיד שיש מיקומים גבוהים האתר מחזיר את ההשקעה, אז נכון שאנחנו מקדמים ומשמעות העניין לקדם את האתר בגוגל אך פעמים רבות אני רואה שחלק לא קטן מהתפקיד שלנו זה להביא לאתר המרות/פניות/מכירות ולא רק כניסות.
אחד הדברים היותר חשובים שיהיה למקדם אתרים זה – הבנה עסקית ולא רק שיהיה טכני.
מאמר טוב ומקיף כרגיל.
אני אישית חושב שהצלחה בקידום פירושה הגעת מילות מפתח או ביטויים למיקומים גבוהים בעמוד הראשון בגוגל.
אם הדבר ימשוך תנועה ורווחים לאתר אני לא יודע אבל אני יודע שמבחינת הגדרות קידום אתרים זו המטרה הבסיסית ביותר בהתחייבות של מקדם ללקוח!