אם יצא לך בעבר לדבר עם כותבי תכנים, מקדמים אתרים ומשווקים באינטרנט – החלום הרטוב של כל אחד מהם הוא לכתוב או להפיץ באתר מאמר, פיצ'ר או חדשה שתהפוך ל – Link Bait ותפנה לכיוונם כמות תנועה ומספר קישורים נכנסים עצום שיתרום להם לקידום האתר.
במאמר זה אני אסקור את התופעה ואתן את נקודת המבט שלי על הנעשה בישראל.
מה זה Link Baiting (לינק בייטינג) ?
בעיני המקדמים, לינק בייטינג (Link Baiting) היא שיטה אפקטיבית אשר בבסיסה גורמת לגולשים, בעלי אתרים ומשתמשים לקשר לתוכן כלשהו מרצון ולא כתוצאה מהחלפת קישורים או בקשה ישירה. הקישורים יכולים להופיע בבלוגים אישיים/עסקיים, פורומים נישתיים, אתרים וכדומה.
הצלחת ה – Link Bait תלויה במספר גורמים מרכזיים (לעיתים קרובות, גורמים שלא תלויים בנו ישירות) :
- מזל – כאשר עושים לינק בייט חייבים לקחת בחשבון את אפקט המזל. לפעמים ישנם תכנים/מוצרים שאתה בטוח שייצרו לך הרבה מאוד באזז, אבל לא מצליחים לייצר זאת ולפעמים ישנו מאמר פשוט שלא השקעת בו יותר מידי מחשבה שמצליח להיות מופץ בכל פינה ברשת – לך תבין את זה.
- חברים ברשתות חברתיות – כמה חברים יש לך ברשתות החברתיות המובילות (פייסבוק, טוויטר וכדומה) ?, ככל שיש לך יותר חברים שמפיצים את התוכן שלך תוכל לעשות Link Bating יעיל יותר וגם תכנים פחות איכותיים יוכלו לייצר תנועה טבעית רבה.
- ניסיון קודם – חברה שעשתה זאת בעבר, תדע לנצל את הניסיון והידע שלה ליצירת פריט Link Bait יעיל, אפקטיבי ומשפיע במיוחד.
- קריאטיביות – עד כמה אתה קריאטיבי, מעניין ומסקרן היה התוכן שיצרת ?, ככל שתהיה חדשני יותר, כמות העניין שתמשוך תהיה גדולה יותר.
- נישה ומנטליות הגולשים – באיזו נישה אתה פועל ומהי מנטליות הגולשים שלך ?. אם הנישה שבה אתה פועל מעודדת שיתוף של תכנים הדדיים, כלים וחדשות תוכל לייצר כמות גדולה של אזכורים ברשת ולהיפך. בנוסף, חשוב לדעת מהן השקפות הגולשים וכיצד הם מתנהגים, אני ארחיב על הנושא בהמשך עם התייחסות לישראל.
איך עושים Link Bait נכון ?
אני אציין מראש שאני לא מומחה ל – Link Bait, הרשמים הבאים לקוחים מהניסיון האישי שלי ומפרוייקטים אחרים שאני רואה ברשת.למשל, לפני מספר שבועות יצא לי לדבר עם מנהל של אתר חדשות גדול ובין היתר דיברנו על תכנים שמופצים על ידי הגולשים בפייסבוק. הוא טען שהוא אף פעם לא יודע לאיזה תוכן הגולשים יעשו לייק ולאיזה לא – כדוגמא, הוא נתן לי תמונה מטושטשת שהוא העלה לפייסבוק והביאה יותר מ – 300 לייקים ומאמר שהוא ישב עליו כמעט יום שלם והביא 2 לייקים – לך תבנה על זה אסטרטגיה.
אני תמיד מנסה לפצח את השיטה, אך כמו שציינתי קודם לכן קשה מאוד לעשות את זה ( וזה גם מה שמעניין מאוד בכל הנושא הזה) ונדמה שאפקט המזל הוא משמעותי במיוחד. עם זאת, ניתן ליצור חוקיות כלשהי לטקטיקות ידועות לביצוע לינק בייט, הנה כמה מהטקטיקות המובילות :
ראשוניות (אפקטיביות גבוהה)
תהיה הראשון שמדווח על חדשות או תופעות שקשורות לנישה שלך או תהיה הראשון שמדבר על משהו שאף אחד לא חשב עליו.
למשל, אתר Google Watch שהיה הראשון שיצא כנגד גוגל והסיסמא הידועה שלה, don't be evil. ישנן עוד דוגמאות רבות בנושא, אם האתר שלך עוסק בנושאים חדשותיים כמעט בכל יום תוכל לאתר נושאים בתוליים ולכתוב עליהם תוכן איכותי שיביא לך גולשים רבים.
כלים חינמיים (אפקטיביות גבוהה)
הפץ באתרך כלים חינמיים אשר מקלים על הגולשים או פותרים להם בעיה כלשהי.
לדוגמא, אם אתה עוסק בתחום המשכנתאות, צור מחשבוני משכנתא, מערכת להשוואת משכנתאות הבנקים, מערכות לצפיה במחירי הדירות ועוד כלים רלוונטים. כל מי שיחפש משכנתא (אני במקרה בשלב הזה, אז אני יודע על מה אני מדבר) או עוסק בתחום ישמח להפיץ את זה הלאה !
מדריכים, דו"חות וטיפים (אפקטיביות בינונית +)
הפץ מידע רלוונטי על תחום העיסוק שלך, ככל שהמידע יהיה חדשני, ייחודי ומועיל יותר כך כמות הפניות אליך תגדל.
לדוגמא, תוכל שתוכל להפיץ הוא מאמרי How To (בדיוק כמו המאמר הזה) ומאמרי Top 10, דוחות שונים על משתמשים/מוצרים, סקירות היסטוריות, מחקרים וסטטיסטיקות. התכנים הנ"ל, צריכים להיות מלווים באלמנטים גרפיים כמו תמונות, סרטוני וידאו ודוגמאות שונות.
הומור (אפקטיביות בינונית )
רשת האינטרנט מלאה בתוכן שמטרתו להצחיק, לשלהב ולשמח אותנו. אם תשכיל לייצר תוכן איכותי ורלוונטי לתחום שלך תוכל להצליח במאמצי ה – Link Bait שלך.
לדוגמא, תוכל לייצר סרטוני וידאו משעשעים, תמונות, צילומי מסך ועוד אלמנטים ויזואליים התלויים ברמת הקריאטיב שלך. לאחרונה הפצתי פה בבלוג את הסרטון המשעשע של שפיגלר הכריש שהופץ באתרי חדשות, בלוגים, פורומים ופרופילים רבים ברשתות חברתיות.
שקרים ומחלקות (אפקטיביות בינונית )
כתוב תוכן אשר חולק על מידע שפרסם אוטוריטה בתחום כמובן בצירוף דוגמאות והסברים למה אתה צודק ולא אותה אוטוריטה – אם מדובר באיש מרכזי תוכל למשוך הרבה מאוד תשומת לב לכיוונך.
בנוסף, צור חדשות שקריות או חדשות שמטרתם למתוח אנשים בנושא מסויים (נצל זאת בחוכמה, אישית אני מעדיף לא לעסוק בזה, אבל יש אנשים שעושים זאת ברשת).
למה Link Bait לעולם לא יעבוד בישראל ?
אין ספק ש – Link Bait היא שיטה יעילה, חכמה ומתוחכמת מאוד להשגת גולשים והפניות טבעיות לאתר. עכשיו, נשאלת השאלה למה אנחנו לא רואים דוגמאות כאלה בישראל ? – התשובה היא פשוטה, כולנו נשמות טובות.
אם אני בוחן פרוייקטים שלי ושל אחרים בחו"ל, ניתן לראות שגם אנשים בתחום מקשרים למידע (במידה והוא שווה קישור כמובן), מפיצים אותו הלאה ומדברים עליו. בישראל, זה פשוט לא קורה !
אם תבחן את המובילים בנישה שלך, תוכל לראות שרובם מפיצים את עצמם. אותם מובילי דעה מפיצים את התוכן שלהם לבד ברשתות החברתיות או הפלטפורמות הקיימות שלהם – אף אחד לא יפרגן להם ואם יש כמה כאלה, אפשר לספור אותם על יד אחת. אני לא מתנער מאחריות גם אני ישראלי טוב, אני מנסה לשנות את עצמי לאט לאט, אבל זה יקח לי עוד קצת זמן…
אשמח לשמוע את דעתך על לינג בייטינג, האם אתה מכיר שיטות נוספות שעזרו לך ? מה דעתך על קמפיין Link Bait בישראל, האם זה יעבוד ?
בנוסף, אם נהנת ממאמר זה, אני מזמין אותך להרשם לעדכונים בדואר אלקטרוני – זה קל, פשוט ומהיר. אני מבטיח לך שתקבל עדכונים על מאמרים, חדשות וטיפים שיופצו בבלוג בלבד ולא הודעות על השקות מוצר, "סדנאות מיוחדות" או סמינרים שפיצחו את השיטה.
לדעתי בישראל זה לא עובד כי השוק קטן והעוסקים בכל נישה הם בודדים,
וכנראה שמפחדים לפרגן לקולגות שלהם כדי שאלה לא יגנבו להם את אור הזרקורים והלקוחות. לא מבינים שזה ישתלם להם בטווח הארוך..
מסכים שיש שיתוף והדדיות, אבל זה לרוב רק במסגרת של "תן לי ואתן לך", לעיתים מנסים להסתיר את זה אבל זה די שקוף.
פוסט מעולה !!!!!
עכשיו עשית לינק בייט…..
מסכים עם ליאור, בישראל אדם אשר פותח אתר על לוטרות כחולות זנב לא יצליח כי יש אולי 3 אנשים שמתעניינים בנושא בארץ. לעומת זאת אתר באנגלית יזכה לכניסות מרובות.
מה שנורא כשכותבים תוכן איכותי הוא שאף פעם אתה לא יודע איך יגיבו. פייסבוק היא מעבדת הנסיונות הגדולה בעולם בתחום הזה. מישהו מכניס פוסט מטומטם: "קמתי בבוקר. נשארתי עייף. חזרתי להתפנק במיטה ל- 20 דקות וקמתי בצהריים, אמא'לה אני מאחר לעבודה". כל העולם ואשתו מגיבים על זה. מישהו אחר כותב פוסט או סטאטוס מושקע, ממש קופירייטינג, ואדם חי לא עושה לו לייק. למה? לא יודעת. האם יש עניין של כאריזמה בפייסבוק? האם יש עניין של רדידות בפייסבוק? מקריות? לא ברור. אי אפשר (בינתיים) לפצח את הקוד.
שמע , כמו שאמר בתגובה הראשונה ליאור, השוק פה קטן קטן וכל אחד דואג לתחת של עצמו וחושב רק על האתר שלו, בודדים אלה שרואים את טובת הכלל ומפרסמים דברים שגם טובים ומשרתים את הגולשים שלהם במידה והם לא מספקים את השירות הזה.
לינק בייטינג בהחלט קשה בישראל, משםו מה סרטוני חתולים תופס, אבל עם חתולים לא תעשה כסף בעולם הגדול…
קראתי את המאמר, מסכים עם הבחור שמעלי "טובי". השוק באמת קטן בארץ וזה לא פשוט לעשות את ה- Link Baiting בישראל, אבל ללא ספק צריך לנסות ולחשוב על פתרונות אחרים להשגת קישורים, דוגמא טובה לכך זה רשתות חברתיות. תנועה רבה מחכה שם רק כדי שתמשוך אותה לאתר שלך.
בארץ זה כל אחד לעצמו , בתור מקדם בשני האזורים , בארץ יותר קשה השיתוף פעולה בין האנשים לעומת חול שאין להם בעיה לאזור.