לפני קצת יותר משבוע, גוגל הגישה פטנט בו היא תיארה כיצד היא יכולה לחלק את תוכן העמוד וכיצד מנוע החיפוש מתייחס לחלוקה זו בעת דירוג העמוד בתוצאות החיפוש. במאמר קצר זה אני אנסה לתת את הנקודות החשובות ביותר מפטנט זה.
מדוע חשוב לחלק את תוכן העמוד למקטעים שונים ?
ברוב המקרים, עמוד אינטרנט ממוצע מורכב ממספר מקטעים או חלקים אשר חוזרים על עצמם. למשל, חלק עליון (Header), חלק תחתון (Footer), תפריט ניווט צדדי או עליון, חלק מרכזי בו מוצג תוכן משתנה (Body), פרסומות, הפניות לאתרים אחרים ועוד אלמנטים המשתנים מאתר לאתר.
כאשר מנוע החיפוש מעוניין לקבוע את מיקום העמוד בתוצאות החיפוש, ההתייחסות לכל מקטע היא שונה. לדוגמא, טקסט אשר מופיע בחלק המרכזי של העמוד (Body) חשוב יותר למנוע החיפוש מאשר טקסט אשר מופיע בחלק התחתון (Footer).
על פי הפטנט שפורסם לפני שבוע, אלגוריתם החיפוש של גוגל מאתר את המקטעים השונים על ידי בחינת קוד ה – HTML שהאתר מפיק לכל עמוד. בנוסף, גוגל מנסה לדמות את הצגת העמוד בדפדפן הגולש על מנת להבין טוב יותר את המטרה של כל מקטע בעמוד.
מה גוגל חוקרת במקטעים השונים של עמודי הרשת ?
הפטנט מציג מספר מודולים אשר באים לידי ביטוי כאשר גוגל מעוניינת לחקור עמוד כלשהו :
- ניתוח קישורים – קישורים אשר נמצאים במקטעים שונים מעבירים כוח או משקל שונה בכל פעם. למשל, קישור אשר נמצא בחלק העליון של איזור התוכן (Body) יעביר יותר משקל לאתר המקושר מקישור אשר נמצא בחלק התחתון של העמוד (Footer).
- ניתוח טקסטואלי – הטקסט מקבל חשיבות שונה לפי המקטע בו הוא נמצא בדומה לקישורים. למשל, אם מילת מפתח כלשהי נמצאת באיזור התוכן (Body) או בכותרת העמוד העמוד ידורג גבוה יותר מעמוד דומה בו מילת מפתח נמצאת בחלק התחתון של העמוד (Footer).
- דירוג תמונות – טקסט אשר מקיף תמונה מתאר אותה בצורה טובה יותר מטקסט אשר נמצא רחוק יותר בעמוד. זה לא מפתיע וניתן לראות את זה מיושם בהצלחה על ידי מקדמים אשר מעוניינים לקדם את התמונות שלהם בחיפוש התמונות של גוגל.
- שימוש בתגיות – המגמה בגוגל היא פחות להשתמש בטקסט תגיות ה – Meta שהמשתמש מזין (תגית תיאור או תגית מילות מפתח) אלא להציג לגולש את התיאור הרלוונטי ביותר עבור מילת המפתח שהוא הזין בצורה אוטומטית ישירות מתוכן העמוד.
סביר להניח, שאם אתה מקדם אתרים בעל ניסיון של יותר משנה, לא חידשתי עבורך הרבה במאמר הזה. עם זאת, כדאי להבין שהמגמה בגוגל היא לנסות ולחקור את עמודי האתר בכל הכלים שעומדים לרשותה, על מנת לדרג אותם בצורה הרלוונטית ביותר לגולשים.
לאחרונה, גוגל לא עושה זאת בהצלחה יתרה בכל ביטויי החיפוש, אבל אני בטוח שעם הזמן היא תשתפר וכך גם תוצאות החיפוש שהמנוע שלה מפיק.
מה למעשה החידוש בפטנט שהם הגישו?
אופטומטריסט, אני מסכים איתך, אין פה חידוש משמעותי למקדמים ותיקים אשר עשו דבר אחד או שניים וגם רשמתי את זה בפיסקת הסיום בפוסט.
אני חושב שהדבר היחיד שאפשר לקחת מהפטנט הזה הוא את המגמה והאידיאל על פי גוגל. לפי דעתי, לעולם תוצאות החיפוש לא יהיו אידיאליות (אנחנו פשוט לא חיים בעולם מושלם), אבל ברגע שאנחנו יודעים מה הם רוצים, אנחנו יכולים להתאים את עצמנו בצורה טובה לשינויים והתפתחויות.