עדכון פנדה בגוגל (לשעבר, עדכון חוות התוכן) גבה קורבנות רבים ויותר מ – 12% מתוצאות החיפוש השתנו לחלוטין (כרגע, בעיקר בארה"ב). כתוצאה משינוי התוצאות, חברות ועסקים רבים חוו ירידה דרמתית בתנועה וברווחים שהם הפיקו עד היום ממנוע החיפוש גוגל.
תגובת גוגל הרשמית לנושא (עד כמה שניתן..)
מגזין Wired פרסם לפני מספר ימים ריאיון אישי עם מאט קאטס, אחראי על תחום הספאם בגוגל, ועם עמית סינגל, אחראי על מערכות הדירוג של גוגל. ריאיון אישי זה מהווה תגובה רשמית (עד כמה שניתן לקרוא לזה רשמי..) של גוגל לעדכון המדובר. הנה מספר נקודות חשובות שניתן לקחת מהריאיון ב- Wired :
למה גוגל עדכנו את אלגוריתם הדירוג שלהם ?
אחרי עדכון קפאין שהוטמע במהלך שנת 2009, גוגל קיבלה הרבה מאוד תוכן עדכני, מיודע ועכשווי. אתרי הספאם נעלמו מתוצאות החיפוש ובמקומם סוג חדש של אתרים עלו לאוויר. אתרים אלה (בעיקר, אתרי מאמרים כלליים) הכילו תוכן ברמה נמוכה יחסית.
מאט קאטס טוען שכותבי המאמרים כתבו את התוכן תוך חשיבה על המינימום האפשרי לכתיבה כך שהתוכן לא יחשב לספאם. כמובן, שזה לא מקובל על גוגל ולכן הם הטמיעו את עדכון פנדה אשר פגע בעיקר באתרים אלה.
חשוב לציין שבימים האחרונים היו שמועות שהעדכון הוטמע בגוגל מכיוון שגוגל רוצים להרוויח יותר כסף ממודעות גוגל אדוורדס. כתגובה לשמועות, עמית סינגל מדגיש כי זה לא המצב, לא היו מעורבים שיקולים כספיים בהטמעת עדכון זה.
איך גוגל מזהים תוכן ברמה נמוכה ?
עמית סינגל מודה כי בנושא זה גוגל עדיין לא פתרו את הבעיה בצורה מושלמת. סביר להניח שכתוצאה מזה אנחנו שומעים על המון אתרים לגיטימיים לגמרי שנפגעים מעדכון פנדה.
כאשר גוגל מעוניינת לבחון את תוכן באתר אינטרנט, היא שואלת את עצמה שאלות בסגנון : האם היית מפיץ את האתר הזה הלאה ?, האם הייתה מרגיש בנוח לתת את כרטיס האשראי שלך באתר?, האם אתה מחשיב את האתר כאוטוריטה בתחום ?, האם האתר מכיל יותר מידי פרסומות ?
לאחר שצוות גוגל חשב על מקבץ רחב של שאלות Yes-No הם הפנו את המשימה לצוות הפיתוח שהיה צריך ליצור אלגוריתם מיוחד אשר יוכל לבחון זאת. כפי שזה נראה כרגע, האלגוריתם של גוגל עדיין לא מושלם ולשם שינוי הם אפילו מודים בזה. השינויים בגוגל עדיין לא יציבים מספיק ואני מניח שנראה עדכונים נוספים בימים, שבועות וחודשים הקרובים.
אילו אתרים נפגעו בצורה הקשה ביותר מעדכון פנדה ?
רוב האתרים שנפגעו הם אתרי מאמרים או חוות תוכן בעלות תוכן רדוד במיוחד. מאט קאטס נותן כדוגמה את האתר Suite101.com אשר נפגע בצורה דרמטית וכתוצאה מכך תעבורת הגולשים מגוגל ירדה ב – 94% אחוז.
ללא ספק, ירידות כאלה מהוות עונש מוות לאתר. לא הייתי רוצה להיות במקום בעלי האתר שביום אחד ההכנסות שלהם נחתכו בצורה קיצונית אבל ההוצאות נשארו כפי שהם.
לסיכום, עדכון פנדה עדיין באוויר, גוגל הבטיחה לעשות בשבועות הקרובים עדכונים נוספים בנושא. לנו נשאר רק לשבת בצד ולצפות, בקרוב זה יגיע גם למגרש המשחקים שלנו בישראל.