נפח תעבורה הוא מדד אשר מציין כמה נתונים יכולים לעבור מהשרת לגולשים בפרק זמן כלשהו, בדרך כלל החבילות נמדדות בצורה חודשית.
על מנת לפשט את הרעיון ניתן לדמות את הנושא לצינור בו זורמים מים כאשר רוחב הצינור משפיע בצורה ישירה כמה מים יזרמו בו ( כלומר, רוחב הצינור הוא נפח התעבורה האפשרי והמים הם הנתונים ). ככל שהצינור רחב יותר, יזרמו בו יותר נתונים בכל שניה.
כיצד נפח תעבורה משפיע על האתר שלך ?
ככל שנפח התעבורה נמוך יותר בחבילת האחסון שרכשת, האתר שלך נטען בצורה איטית יותר (ללא קשר לחיבור האינטרנט של הגולשים שלך). אם יש לך אתר פופולרי אשר מושך מאות ואלפי גולשים מידי יום והתעבורה שלך נמוכה, חלק מהם יצטרכו לחכות לתורם עד אשר הם יוכלו להגשת אליו.
במקרים קיצוניים בהם התעבורה נגמרת, יתכן ואף גולש לא יוכל לגשת לאתר עד סוף החודש (רלוונטי בעיקר בחישוב חודשי).
תעבורה ללא הגבלה – האם יש דבר כזה ?
ישנן חברות אחסון אתרים אשר מצהירות במפורש כי הן מספקות תעבורה ללא הגבלה, האם זה אפשרי ? – בגדול, לא.
ההיגיון שעומד מאחורי רעיון זה הוא שאותן חברות אחסון אתרים מבינות כי רוב הלקוחות לא מנצלים את כל הנפח המוקצה להם (לרוב, הנפח שאתר קטן-בינוני מנצל הוא נמוך במיוחד) ולכן באמצעות ניטור נכון הם יכולים להתחייב לתעבורה בלתי מוגבלת לכל לקוח ולקוח.
הרעיון המרכזי פה הוא רעיון שיווקי, אך חשוב לזכור כי ישנן חברות שלא מנטרות את השרתים שלהם בצורה מקצועית ולכן חשוב לבחור חברות גדולות, יציבות ועמידות עד כמה שניתן.
איך אפשר לצמצם את נפח התעבורה החודשי שלך ?
בנייה נכונה, אפקטיבית ומותאמת לתקנים של אתר האינטרנט יכולה להוריד את צריכת התעבורה שלך בעשרות ואף מאות אחוזים. חלק מהכללים הבסיסיים בנושא הם :
- עיצוב – הקפדה על עיצוב פשוט, נקי ואלגנטי אשר מתבסס פחות על אלמנטים גרפיים כבדים כמו סרטוני פלאש ותמונות אשר מכילות את טקסט האתר.
- קוד חיצוני – הוצאת קוד חיצוני מחוץ לעמודי האתר וקריאה אליו מכל עמוד יקטין בצורה משמעותית את גודל עמודי האתר.
- רובוטים – ישנם רובוטים אשר סורקים את עמודי הרשת בצורה תדירה, אם יש רובוט כזה שהתלבש עליך, חסום אותו באמצעות שימוש בקובץ Robots.txt.
לסיכום, תעבורה ביחד עם שטח האחסון המוצע לך הם הפרמטרים החשובים ביותר בכל חבילת אחסון אתרים שיתופית. ככלל, ככל שיש לך יותר תעבורה ושטח אחסון תוכל לנצל את משאבי השרת בצורה טובה יותר.